De coronapandemie leidt tot een toename in de vraag naar biologische en duurzame voedingsmiddelen. Retailers van over de hele wereld ervaren een flinke toename in de verkoop van biologische producten. Ecovia Intelligence (voorheen bekend als Organic Monitor) verwacht dat deze groei zich de komende jaren voort zal zetten.
Online retailers melden de grootste omzetgroei. Whole Foods Market, 's werelds grootste natuurvoedingswinkel, is door de enorme groei begonnen met het beperken van het aantal online bestellingen. In het VK hebben Abel & Cole een toename van 25% in het aantal bestellingen gemeld en ook Riverford geeft aan dat de vraag naar hun producten enorm is toegenomen. Bij Nourish Organic, een Indiase online retailer, steeg de verkoop vorige maand met maar liefst 30%.
Fysieke winkels profiteren ook van de noodmaatregelen die zijn ingevoerd door diverse regeringen. Biologische winkels en natuurvoedingswinkels zijn in veel landen open gebleven; ze trekken nieuwe klanten aan, terwijl bestaande klanten meer uitgeven. In Frankrijk melden sommige biologische supermarkten een omzetstijging van meer dan 40%. COVID-19 verhoogt
het bewustzijn van de consument van de relatie tussen voeding en gezondheid. Consumenten kopen meer biologisch en gezond voedsel te kopen om zo hun immuunsysteem te versterken.
De groeiende vraag naar deze producten creëren echter ook leveringsproblemen. De biologische voedingsindustrie is nu een
wereldwijd systeem met internationale leveringsnetwerken die onder druk zijn komen te staan. Veel van de de grondstoffen die worden gebruikt door Europese en Noord-Amerikaanse biologische levensmiddelenbedrijven, worden geproduceerd in Azië, Latijns-Amerika en Afrika. De huidige lockdowns verstoren de toeleveringsketens. Zo is India bijvoorbeeld een belangrijke bron van biologische thee, kruiden, specerijen en aanverwante ingrediënten. De noodmaatregelen die in maart zijn geïntroduceerd, hebben de voedselverwerking en export stilgezet.
Ecovia Intelligence verwacht dat de vraag naar biologische en duurzame voedingsmiddelen groot zal blijven nadat de angst van consumenten voor het virus afnemen. In het verleden hebben problemen met voeding en gezondheid ook voor een toename in de vraag naar biologische producten gezorgd, en na dergelijke problemen bleef de vraag stabiel. De BSE-crisis in 2000 zorgde bijvoorbeeld voor een groei in de vraag naar biologische vleesproducten in Europa. Ook in de jaren erna bleef de verkoop hiervan uitstekend. In 2004 leidde SARS tot een grotere vraag naar biologische producten in China (en Azië). En in 2008 zorgde het melamine schandaal in China voor een enorme toename in de vraag naar biologische flesvoeding. Binnen enkele jaren groeide de Chinese markt voor flesvoeding uit tot de grootste ter wereld.
Biologische voedingsmiddelen werden in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw voor het eerst op grote schaal geïntroduceerd. Het duurde 15 jaar, in 2008, voordat de verkoop van biologische producten wereldwijd een waarde van €13,8 miljard wist te bereiken. Tien jaar later, in 2018, bereikte de verkoop al een waarde van ruim €92,2 miljard. Omdat COVID-19 de manier waarop we winkelen en eten verandert, zouden we binnen de komende vijf jaar de grens van de grens van bijna €140 miljard kunnen bereiken.
Tijdens de komende edities van de Sustainable Foods Summit zal een update over de wereldwijde biologische en duurzame voedselmarkt worden gegevens. De komende edities vinden hier plaats:
Aziatisch-Pacifische editie: 7-8 september, Singapore
Europese editie: 16-18 september, Amsterdam
Meer informatie:
Mevr. Nathalie Piedefer
PR & Events Assistant
Ecovia Intelligence
Tel: (44) 20 8567 0788
E-mail: [email protected]