Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Alnatura-directeuren

"We moeten als maatschappij nieuw gaan denken"

De Duitse Lebensmittelzeitung sprak met de twee Alnatura-directeuren Kristina Büttner (productmanagement/digitaal) en Rüdiger Kasch (distributie) over de ontwikkelingen in de bio-handel, de ongepaste druk van handelaren op de industrie en de lessen die we uit de coronacrisis kunnen trekken.

Klanten kiezen in coronatijden vaker voor bio-producten. Ook in het geval van een recessie, waar Duitsland op af stevent, gaan handelaren, leveranciers en verenigingen in het bio-segment van een aanhoudende trend richting biologische voeding uit. "We moeten als maatschappij nieuw gaan denken - sterker in de richting van klimaatbescherming, biologische landbouw en dat winst niet op de eerste plaats komt", zeggen Büttner en Kasch.

Zelfs bio-winkels vertonen in coronatijden flink lege schappen. Functioneert de productverzorging nog niet?
Kristina Büttner: Bij bio-producten is vooral de vraag naar noedels, meel, conserven, groenten en fruit sterk gestegen. Dat leidt ertoe dat schappen nog af en toe leeg zijn.
We hebben in de afgelopen weken tweecijferige omzetgroei geregistreerd, nu vlakt dit zich ook bij ons weer af na de vele hamsterinkopen van consumenten.

Maakte u zich zorgen dat u niet voldoende producten op voorraad heeft voor de Paasdagen?
Rüdiger Kasch: Nee, veel klanten zijn nu al thuis en koken iedere dag. Alnatura spant zich al sinds weken intensief in binnen de distributie en logistiek om deze situatie de baas te kunnen.

Welke?
Kasch: We hebben onze logistiek flink opgeschroefd, een extra magazijn erbij gehuurd en het aantal medewerkers in de magazijnen bijna verdubbeld. Daarmee zullen we snel een duidelijke verbetering bereiken bij de producten die nu out-of-stock zijn.

Deskundigen verwachten reeds een recessie. Zal dat de bio-boom afremmen? 
Büttner: Het is te voorzien dat corona gevolgen voor de gehele economie zal hebben. Desondanks zijn wij ervan overtuigd dat bio ook in onzekere tijden een belangrijke positie in zal blijven nemen. Steeds meer mensen kopen bio-producten, dat is bij alle handelaren het geval. De trend zal ook na corona aanhouden, want bio is een belangrijk antwoord op de vraag hoe we duurzamer kunnen leven en milieu en klimaat kunnen beschermen.

Kasch: We zouden een les moeten trekken uit deze situatie en ons op andere ideeën moeten focussen.

Welke zouden dat zijn?
Kasch: We hebben geleerd hoe kwetsbaar de maatschappij wereldwijd is. Daarom moeten we als maatschappij nieuw gaan denken – sterker in de richting van klimaatbescherming, biologische landbouw en dat niet de winst op de eerste plaats staat. Er zijn steeds meer jonge mensen die vanuit deze overtuiging handelen. Dat is de enige juiste weg.

Büttner: De vraag moet zijn: hoe kan ieder individu door middel van de eenvoudige beslissing wat hij op zijn bord legt, een verschil maken. Is het bijvoorbeeld zinvol om zogenaamde antibiotica in de dierhouderij in te blijven zetten en ons water met te veel bemesting te belasten? Nee, Bio heeft duidelijke antwoorden en een duidelijke toekomst.

Zal gelijktijdig de bio-prijs in de focus raken?
Kasch: De prijs staat al zeer in de focus. De Alnatura bio-spaghetti kost 75 cent. We willen dat onze bio-telers en -verwerkers eerlijke prijzen krijgen. Men kan een koe tenslotte niet slechts de helft van het voer geven en dan een 100 procent melkproductie verwachten.

Enkele handelaren zijn gestopt met acties. Alnatura echter niet, waarom?
Kasch: We hebben in onze bio-supermarkten alleen bij bepaalde producten acties, daar waar we voldoende hoeveelheden aan kunnen bieden. In deze tijd, waarin sommige gezinnen een deel van hun inkomsten verliezen, is het zinvol om probeerprijzen aan te blijven bieden.

Handelaren doen momenteel een beroep op het partnerschaft met de industrie. Sommigen hebben echter geprobeerd aan te dringen op het verkrijgen van voorrang bij de uitlevering. Wat vindt u daarvan?
Kasch: In zo een situatie is het niet gepast om druk uit te oefenen, we zouden in plaats daarvan gezamenlijk naar oplossingen moeten zoeken. Schuldigen aanwijzen en voorkeursbehandelingen zijn niet in het voordeel van onze gemeenschappelijke, maatschappelijke opdracht. Wij trekken ook aan de kant van onze handelscoöperatiepartners niemand voor. Alnatura werkt met jarenlange partners samen, en dat doen we ook in deze situatie vriendschappelijk.

Er wordt momenteel veel van de medewerkers verwacht. Kan de handel dat überhaupt voldoende belonen?
Büttner: De prestaties die onze medewerkers momenteel leveren zijn enorm. Alnatura ondersteunt alle medewerkers in de distributie, de logistiek en ook onze logistieke dienstverleners met een extra betaling. We willen iets teruggeven en bieden in onze filialen 's middags gratis snacks en dranken voor het personeel aan, en hebben snel in veiligheidsmaatregelen voor alle filialen geïnvesteerd zoals plexiglasplaten bij de kassa's. 

Kasch: Het is noemenswaardig met welke energie en creativiteit onze medewerkers met de coronauitdaging omgaan.

Klanten bestellen meer online. Alnatura heeft onlangs haar onlineshop gesloten. Is dat nu een nadeel voor u?
Büttner: Nee. Onze producten zijn net zoals voorheen ook via onlinekanalen zoals www.Bringmeister.de  verkrijgbaar. Het kan zijn dat de onlinehandel sterker in de focus zal blijven. Maar desalniettemin denken wij dat Alnatura zich in de stationaire handel net zo goed verder zal ontwikkelen als tot nu toe het geval was.

Bron: Lebensmittel Zeitung

Publicatiedatum: