De meeste Polen zouden wel vaker biologische producten willen kopen maar kunnen ze zich eenvoudigweg niet veroorloven. Ondanks het feit dat deze producten sporadisch worden verkocht, neemt het bio-aanbod in Poolse winkels sterk toe.
Het kopen van biologische producten is niet alleen een trend maar een echt marktfenomeen. Een IQS-enquĂȘte wees uit dat slechts 14% van de respondenten nooit bio-producten koopt.
Anderen hebben belangstelling voor de producten maar kopen ze maar zo nu en dan omdat ze de producten te duur vinden. 68% van de respondenten deelde deze mening.
"Het potentieel van dit segment is nog altijd enorm want maar liefst 62% van de ondervraagden gaf aan graag vaker en meer biologische producten te willen kopen. Vanwege hun hogere prijs veroorzaken bioproducten een tweedeling op de markt tussen degenen die zich deze producten wel en niet kunnen veroorloven," legt Grzegorz Giza van het onderzoeksbureau IQS uit.
"Juist hierom zijn wij blij met initiatieven vanuit telers en retailketens voor het verbeteren van de beschikbaarheid en de prijsstelling van biologische producten. Volgens de studie loopt Lidl hiermee voorop. Deze retailer richt zich onder meer het informeren van consumenten.
Voor zo'n 29% van de respondenten is Lidl het sterkst verbonden met biologische producten. Voor 11% is dit Biedronka en 8% noemde Carrefour. Dit bedrijf opende in november vorig jaar ook de eerste BIO-winkel in Warschau.
Op de bio-markt zijn wel veranderingen merkbaar op het gebied van de prijzen en de omvang van het beschikbare bio-assortiment. Terwijl het aanbod aan biologische producten jaren geleden nog veelal bestond uit gecertificeerde, voorverpakte importproducten, is er nu een breed scala aan fruit, groenten, zuivel en vlees verkrijgbaar. Deze producten zijn weliswaar nog altijd duurder dan hun conventionele alternatieven maar het prijsverschil wordt wel steeds kleiner.
Toch worden biologische producten nog altijd als te duur beschouwd en dat is een grote drempel voor veel Polen.
Bron: rp.pl