Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Milieuvriendelijke teelt is de enige mogelijke weg"

Goede vooruitzichten voor de Spaanse bio-snacktomaten

"Het is duidelijk geworden dat de tomatenteelt in Almería terrein aan het verliezen is. Dit jaar staan er 4.000 hectare minder tomaten. De import uit derde landen zet de tomaat onder druk en ook de toename van de productiekosten heeft geleid tot een omschakeling naar paprika’s of aubergines, die minder arbeidsintensief zijn", zegt Miguel Ángel Pérez Segura, manager van het Spaanse Quality Fresh.

Omtrent de geruchten die de ronde doen over het tomato brown rugose fruit virus (ToBRFV) zegt Miguel Ángel wat ook andere telers uit Almería beweren: "In Almería heerst er geen paniek over het virus. Het lijkt erop dat het slechts in één teeltbedrijf is ontdekt en dat alle nodige maatregelen zijn getroffen. In de naburige kassen is het virus niet gedetecteerd. We kunnen dus wel stellen dat de voorzorgsmaatregelen strikt zijn toegepast."

Quality Fresh is gespecialiseerd in de teelt en afzet van snacktomaten aan de tros. "Dankzij onze teeltmethode slagen we er in een snacktomaat met een unieke smaak en een intens rode kleur te bekomen. Ook de teeltomstandigheden in de streek dragen hun steentje bij. We hebben gekozen voor een exclusief ras dat ook ideaal is voor de biologische lijn", zegt Miguel Ángel.

"Onze snacktomaat valt goed in de smaak in meerdere markten maar we hebben nog veel werk voor de boeg om de importeurs en de consument bewust te maken van de toegevoegde waarde die een Europees product biedt in plaats van import uit derde landen", voegt de manager van Quality Fresh toe.

"Dit ras doet het zeer goed. Het is het soort snacktomaat dat scoort met zijn intense smaak dankzij de omgevingsfactoren en onze manier van telen. Maar we mogen de concurrentie niet uit het oog verliezen. Het aanboren van nieuwe markten is van vitaal belang, alsook de consument bewust maken van de waarde van Europese producten. Als Nederland er in geslaagd is afzetkanalen te openen in Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten, dan moet Spanje dat ook kunnen. We hebben wel de handicap van de logistiek. De markt evolueert ook sneller dan de logistieke branche. De kracht van ons bedrijf is dat we alleen op bestelling plukken en zo garanderen we een op en top vers product", zegt Miguel Ángel.

"Onze bio-lijn blijft ook maar doorgroeien. Er is eigenlijk geen andere keuze meer dan gezonder te gaan telen en eten. Hetzelfde geldt voor de verpakking, die we aanpassen aan de eisen van de klant en de consument. Momenteel is de 3 kg doos het populairst, alsook de biologisch afbreekbare plastic verpakking, het bekerformaat en het FSC-gecertificeerd karton. We moeten mee met de tijd. Een merkwaardig voorbeeld is het graspapier, gemaakt van 40% gras, op vraag van een Duitse klant", legt Miguel Ángel uit.

Voor Quality Fresh blijft Duitsland de grootste importeur, gevolgd door Frankrijk. "Maar ook de Spaanse markt vraagt in toenemende mate snacktomaten aan de tros en dan vooral de biologische variant."

Voor meer informatie: 

María del Mar Sánchez Martín
Quality Fresh
La Cañada (Almería) - Spanje
Mobiel: +34 693536736
administracion@qualityfresh.es
www.qualityfresh.es

Publicatiedatum: