Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
iKi Beer combineert bier en groene thee

Foodpairing is het codewoord

Tholen - "Het bier moet ondersteunend zijn aan de maaltijd. Het is niet de bedoeling dat de tranen je in de ogen springen", lacht Luit Mulder, algemeen directeur van iKi Beer uit Den Bosch als hij vertelt over een biertje waar Sichuan peper aan is toegevoegd. Bijzonder heet smaakt het biertje weliswaar niet, maar bijzonder is wel de combinatie groene thee en Sichuan peper in dit biologische biertje.

Luit Mulder (links) met brouwer Joppe de Bres. Naast Joppe is ook Job Roovers brouwer van iKi Beer.

We nemen een kijkje in de bierbrouwerij van Breda waar iKi Beer in bruinglazen flesjes de band afrolt. Het biermerk vindt zijn oorsprong in een Japans klooster waar Arjen Hemelaar geïnspireerd raakte om, eenmaal terug in Nederland, 'iets' te doen met de Japanse cultuur die hij had leren kennen. In Japan was en is er veel aandacht voor goede thee. Groene thee was met name erg populair. Arjen kwam op het idee om een bier te maken op basis van groene thee. Met dat idee ging hij naar een bieropleiding in Wageningen, waar hij een oproepje plaatste op het prikbord. Brouwer Rik Brouns reageerde op die oproep en op een studentenkamer sloegen de heren aan het experimenteren. In 2006 stond iKi Beer voor het eerst op de drankkaart van strandtenten en restaurants.

Door stijgende volumes werd overgestapt van Proefbrouwerij in het Belgische Lochristi naar Bierbrouwerij Breda.

Bernie Oomens is in charge voor het afvullen en de techniek.

Foodpairing
Nog altijd richt iKi Beer zich op de horeca. Foodpairing is het codewoord. De biertjes worden geselecteerd op de combinatie met gerechten of om mee te koken. Zo werd in samenwerking met sterrenrestaurant de Libreije een bier met gembersmaak ontwikkeld. Eerst werd dat biertje exclusief bij een van hun desserts geschonken, maar in 2013 werd besloten om het ook voor het grote publiek beschikbaar te stellen. Het werd na yuzu de tweede smaak. Het assortiment telt nu vijf smaken: yuzu, gember, raz el hanout, peper en van de gembersmaak is er ook een variant zonder alcohol.

De citrussmaak van Yuzu combineert goed met kip, sushi, tapas en zelfs zuurkool. De kruidige smaak van Raz el Hanout past bij wild, lamsvlees, kip, couscous en tajine-gerechten. De prikkelende peper combineert met vis, kip, eend of tofu. De gembervariant gaat goed samen met vleesgerechten, hoewel het in Azië veelal gedronken word bij vis en vegetarische gerechten. De gembervariant zonder alcohol kan ook bij het eten, maar past ook bij een bitterbal, nootjes of een stuk kaas.

Gestage groei
Luit Mulder kwam in 2009 bij iKi Beer. "Toen vormde Nederland 86 procent van onze afzetmarkt en exporteerden we de overige 14 procent", blikt hij terug. Inmiddels is dat bijna andersom. 83 procent gaat over de grens en 17 procent is bestemd voor de Nederlandse markt. "We exporteren naar alle Europese landen -afgezien van Engeland – en Taiwan. Frankrijk is de grootste markt en ook in Scandinavië gaat het goed ondanks de beperkte invoermogelijkheid in Noorwegen en Zweden."

Heel precies weet Luit niet waar het bier heengaat. "We krijgen vaak berichtjes van mensen die iKi geserveerd krijgen in een gerecht. Veel betere koks koken met iKi Beer."

Uniek flesje
Hooguit 4 procent van de afzet gaat direct naar retail en biowinkels. Ekoplaza is daar één van. Verder wordt nagenoeg alles geleverd aan groothandels. "We willen niet koste wat het kost bij grote ketens in de schappen liggen. Het flesje is uniek. Het karakter in het logo heeft veel betekenissen over het positieve leven. Dat willen we niet in de prijzenslag van de doorsnee supermarkt hebben. Wel zouden we graag liggen in de winkels die food en drinks combineren, zoals sushi counters. In de hypermarkets in Frankrijk is dit een groot succes."

Kwaliteit paren aan groei
De volumes stijgen ieder jaar. Luit kiest een rustige aanpak. "Vanuit de aandeelhouders is er geen agressieve groeidoelstelling. Wel willen we kwaliteit elk jaar paren aan groei. We zoeken dus goede partners in distributie, een eerlijk prijsniveau, goede omgang met klanten… dat is voor ons veel belangrijker dan een heel snelle groei."

Voor meer informatie:

iKi Beer
06 53 33 53 00
luit.mulder@ikibeer.com
www.ikibeer.com