SANA UP: een nieuwe beurs voor nieuwe markttrends

Op de markten doen zich momenteel trends voor die nieuwe zakelijke kansen stimuleren en die een diepgaande analyse en discussie voor professionals uit de betrokken sectoren vereisen.

Enkele van deze opkomende trends zijn:

1.De toenemende aandacht voor bio-producten en producten voor mensen met voedingsintolerantie.

2. Traceerbaarheid en de blockchain, die de traceerbaarheid van het hele productieproces mogelijk maakt van winkelwagen tot aan de telers van de gebruikte grondstoffen. 

3. De groeiende verscheidenheid aan gezondheidsgerelateerde producten.

4. Massa-catering, dat zich door de keuze van het bedrijf of de naleving van de richtlijnen steeds meer richt op producten uit de bio-keten.

5. Het grotere aanbod van gezonde snacks en kant-en-klaarmaaltijden, een fenomeen dat verband houdt met de geleidelijke herconfiguratie van het concept van maaltijden in het algemeen.

Het zijn actuele thema's die BolognaFiere op een nieuwe beurs zal belichten om de inmiddels bekende MarcabyBolognaFiere te ondersteunen met een grondige studie en door een etalage te zijn voor de innovatieve oplossingen die de markt aanbiedt. 

Een beurs die het resultaat is van de jarenlange samenwerking met ADM (de Italiaanse Vereniging voor Levensmiddelenhandel) en van de specifieke knowhow van BolognaFiere van de bio-sector en die een nieuwe synergie heeft gegenereerd tussen twee internationale beurzen in het Bologna Exhibition Centre: SANA, de internationale beurs voor biologische en natuurlijke producten, die meer dan 30 jaar geleden van start ging en MarcabyBolognaFiere, de private label conferentie en beurs, die nu z'n 16e editie tegemoet gaat.

Het nieuwe initiatief wordt een innovatieve "Satellietbeurs" waarin de laatste markttrends worden verkend in focussessies voor professionals door middel van een gloednieuwe formule waarin de beurs en de culturele content op een zeer flexibele manier bekeken zullen worden.

Bio, traceerbaarheid en massa-catering behoren tot de belangrijkste thema's die de beurs op 15 en 16 januari 2020, tijdens dezelfde dagen als MarcabyBolognaFiere, zal onderzoeken om zo de zakelijke mogelijkheden voor het creëren van samenwerkingsverbanden te versterken. Het initiatief vindt plaats in paviljoen 28, dat onlangs werd voltooid in het kader van het ontwikkelings- en restylingsplan van het Beurscentrum van Bologna, dat dankzij een totale investering van meer dan 130 miljoen euro de expositieruimte - na de voltooiing van het project in 2024 - met 30% zal vergroten, wat de toonaangevende positie van BolognaFiere verder zal versterken.

SANA UP zal de ruimte zijn waar de meest innovatieve producten uit de bio-sector zichtbaar gemaakt worden. De laatste editie van SANA, die in september met succes werd afgesloten, heeft het succes van bio-producten, de dynamiek van de sector en de voortdurende zoektocht naar nieuwe afzetkanalen aan de ene kant benadrukt en aan de andere kant de belangstelling van de grote supermarktketens voor deze productieketen, waarvan in slechts vijf jaar tijd de inkomsten zijn verdubbeld, heeft vergroot. SANA UP belooft dan ook als etalage te dienen voor de laatste innovaties uit de wereld van de bio-producten en om het contact tussen de producenten in deze sector (food en non-food) en de vertegenwoordigers van de grote supermarktketens en andere verkoopkanalen, die elk jaar deelnemen aan MarcabyBolognaFiere te vergemakkelijken.

Voor de deelnemende bedrijven zal SANA UP als kanaal dienen om hun nieuwe producten in de bio-sector, waar de consument zich nu in steeds grotere getale op richt, te presenteren. De zakelijke mogelijkheden op de buitenlandse markten zullen worden ondersteund door de aanwezigheid van delegaties buitenlandse inkopers en door een reeks initiatieven waarmee marktscenario's verder onderzocht kunnen worden. Zo zal er een belangrijke conventie worden georganiseerd door BolognaFiere en ADM in samenwerking met FederBio en AssioBio, die zich zal bezighouden met de verspreiding van bio-producten in de retail.

De aanloop naar SANA UP begint in november 2019 met een trainingsevenement om de professionele spelers in de bio-sector te informeren over de beste strategieën voor de aanpak en de ontwikkeling van de handel met de retail.

De specifieke markt voor mensen die aan voedingsintolerantie lijden wordt nader bekeken en ook het groeiende aanbod van productassortimenten voor deze groep, waarbij de belangrijkste verenigingen voor deze markt betrokken zijn.

Een ander onderwerp dat zowel voor consumenten als producenten van groot belang is, is dat van de traceerbaarheid van producten. Deze problematiek zal in haar verschillende aspecten (technologieën, verpakkingen, innovatieve oplossingen) worden onderzocht, waarbij  FederBio Servizi, die de interventiestrategieën van FederBio en AssoBio zal vertegenwoordigen, met z'n ervaring in digitale landbouw en blokketens in de bio-sector een belangrijke rol zal spelen. De digitalisering van controles, ondersteund door Blockchain, is nu vooral relevant voor onlineverkoop, die steeds belangrijker wordt voor de retail.

De kwestie van de massa-catering (bedrijfskantines) zal worden onderzocht door een aantal toonaangevende bedrijven die bedrijfskantines managen uit te nodigen om te discussiëren over de veranderingen van de eisen rond massa-catering waarin steeds vaker de voorkeur ligt op gezonde en duurzame voeding. 

Voor meer informatie:
BolognaFiere spa 
Viale della Fiera, 20 – 40127 Bologna, Italia
Tel. +39 051 282111 – Fax +39 051 6374004 
bolognafiere@pec.bolognafiere.it                           
www.bolognafiere.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven