Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kunstenares helpt Weerribben Zuivel consument te doorgronden

'Alleen boeren vinnik geen zakkan'

Tholen - Biologische zuivel en kunst. Twee dingen die je niet snel met elkaar linkt. Toch is dit kunstenares Astrid van Loo gelukt. Tijdens de Dutch Design Week (DDW) van 19 tot en met 27 oktober werd duidelijk hoe ze dit gedaan heeft. Bionext presenteerde tijdens de DDW antwoorden op de vraag: Hoe lokaal is lokaal bij biologisch? "Ik ben voor Weerribben Zuivel aan de slag gegaan met de vraag: Hoe kunnen we goede, eerlijke informatie over onze lokale producten bij de consument brengen en hoe komen we erachter wat de consument wil weten? Toen ik dit las besloot ik dit gewoon rechtstreeks aan de consument te gaan vragen", vertelt Astrid.

Astrid is daarom samen met Myrthe Bijl van Weerribben Zuivel naar Ekoplaza in Bussum gegaan en hebben daar met diverse consumenten gesproken. Astrid: "Wat mij deze gesprekken opleverde is dat ik na ben gaan denken over wat voor mij voorop staat in dit project. Dat is de vraag 'Wat is nou uniek aan Weerribben Zuivel?'. Wat mij ongelooflijk overviel in het natuurgebied is de enorme stilte en rust. Daar moet je dus echt iets mee doen. Weerribben Zuivel helpt mee om het landschap in stand te houden, dat is je unieke punt. Als je dat belangrijk vindt, kun je er voor kiezen om Weerribben Zuivel te kopen. Ik heb later ook geluidsopnames gemaakt in het gebied. En tien minuten lang hoor je daarop niets anders dan een koekoek, een kikker en wat gekwetter. Zonder storing. Dat is toch uniek? Dit geluid gebruiken we nu ook in het ervaringspaviljoen, waarbij we alle zintuigen willen prikkelen. Alleen het aspect 'voelen' moeten we nog wat verder uitwerken. Het is de bedoeling dat het 'ervaringspaviljoen' op tournee gaat, zodat op verschillende plekken in Nederland mensen kunnen ervaren waar Weerribben Zuivel voor staat en hun producten kunnen proeven."

Op het ervaringspaviljoen staat een opvallende uitspraak: "Alleen boeren vinnik geen zak aan". Hoe is Astrid hierop gekomen? "Tijdens de 'vogelwandeling' vroeg één van de deelnemers of het niet veel rendabeler is om gewoon naar Flevoland te verhuizen en daar 'lekker te gaan boeren'. Toen zei Klaas letterlijk: 'Alleen boeren vinnik geen zakkan'. Toen had ik 'm. Deze uitspraak staat nu op buttons en er komen waarschijnlijk ook t-shirts aan. Boeren zoals Weerribben Zuivel doet gaat namelijk over zoveel meer dan alleen het werk op de boerderij. Het gaat over het zorgen voor een natuurgebied en alles wat daar groeit en leeft."

De buttons.

Voor meer informatie: info@astridvanloo.nl, www.weerribbenzuivel.nl