Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Franse internationale vakbeurs groeit duidelijk mee met de markt

Fotoreportage: Nederlanders op Natexpo 2019

Tholen - Na Duitsland is Frankrijk de op één na grootste consumentenmarkt voor biologische producten in Europa. De Franse internationale vakbeurs voor bio-producten, Natexpo, groeit mee met de markt. Dit was de afgelopen dagen (20-22 oktober) duidelijk te merken tijdens de beurs in Parijs. Biojournaal bezocht Natexpo voor het laatst in 2015 en er zijn sindsdien grote sprongen gemaakt: zo oogden de stands bijvoorbeeld veel professioneler.  

Ook de belangstelling vanuit Nederland is inmiddels flink toegenomen. Waar er 4 jaar geleden slechts 6 Nederlandse exposanten op de beurs stonden, waren dat er dit keer 24. Het merendeel hiervan debuteerde op de beurs (o.a. TerraSana, Nautilus Organic, Seepje, Yellow Chips, Meelunie, Abbot Kinney's, Frenchtop).

Biojournaal bezocht alle stand van de Nederlandse bedrijven en maakte hiervan een fotoreportage. Klik hier om die te bekijken. 

Nautilus Organic, Meesters van De Halm, Yellow Chips en Lovechock.

Diverse Nederlandse bedrijven stonden op de beurs om hun positie op de Franse bio-markt te versterken door onder meer hun naamsbekendheid te vergroten. Hun producten zijn (deels) al bij één of meer Franse groothandels verkrijgbaar. Anne Kok vertelde bij Abbot Kinney's  bijvoorbeeld dat een aantal van de producten al in Frankrijk verkrijgbaar zijn, maar dat ze dit graag nog verder uit willen breiden. Hetzelfde geldt voor Holland Special Foods. 

Eosta, Meelunie, Tradin Organic Agriculture en Yarrah.

Veel van de debutanten concludeerden op de beursvloer al snel dat de Franse markt een stuk lastiger te betreden is dan andere markten. Dit omdat de Fransen duidelijk de voorkeur geven aan producten uit eigen land. De Franse regering ziet een explosieve groei van de vraag naar biologische producten. Franse boeren kunnen daar niet aan voldoen, waardoor het land 30 procent van de biologische consumptie moet importeren. Om de concurrentiepositie van de Franse boeren te versterken, steunt de regering de boeren in de omschakeling naar biologisch. Deze ontwikkeling was ook op de Natexpo duidelijk merkbaar. 

TerraSana, Royal Green, Seepje en Farm Brothers.

De eerste beursdag was niet heel drukbezocht. Over de belangstelling op de maandag waren de meeste Nederlanders wel te spreken.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken. 

Voor meer informatie: www.natexpo.com