Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Presentatie Bionext op Dutch Design Week:

Hoe lokaal is lokaal bij biologisch?

Van 19 t/m 27 oktober presenteert Bionext op de Dutch Design Week antwoorden op de vraag: Hoe lokaal is lokaal bij biologisch? Drie verschillende biologische ondernemers in Overijssel gingen samen met een kunstenaar op zoek naar het antwoord op die vraag. Op de DDW zijn drie installaties te zien waarin je als bezoeker meegenomen wordt in het denken van de kunstenaar.

Wat als we een krop sla bejubelen als held?
Kunstenaar Jord den Hollander werkt met Supermarkt in het bos uit Raalte aan de vraag: Hoe krijgen we het voor elkaar dat meer klanten lokaal gaan kopen? Hoe zien klanten wat de meerwaarde is van een lokaal product? Voor welke aspecten zijn ze bereid te betalen? Jord “Anders kijken, dat is mijn uitgangspunt. Anders kijken wil mensen uitnodigen anders naar hun vertrouwde lokale omgeving te gaan kijken en de relatie tussen hun eetgedrag en de aarde te bevragen. Daarbij heb ik een voetbalveld als maat van alle dingen genomen. Wekelijks trekken honderdduizenden mensen naar de ruim 7000 voetbalvelden die ons land rijk is om de lokale helden te zien spelen. Wat als we een krop sla bejubelen als een held?” Op de DDW is dit 3D vormgegeven

Invloed op het landschap
Circus Engelbregt onderzoekt met de Melkbrouwerij uit Lettele het vraagstuk: Hoe kunnen we de consument bewust maken dat ze met hun keuze voor producten invloed hebben op het (lokale) landschap, dus dat wat je eet invloed heeft op het landschap? Allard Medema en zijn team gingen aan de slag en bouwden een immense installatie van 21 gestapelde en met de letters ‘EKO’ gebrandmerkte picknicktafels op het erf van De Melkbrouwerij. “Om de picknicktafels kun je niet heen. Ze vallen enorm op in de omgeving. Als je ze beklimt, ligt er op de bovenste tafel een verrekijker waarmee je het landschap kunt verkennen”, legt Allard uit. Het doel van dit kunstwerk is voorbijgangers te prikkelen het gesprek aan te gaan met de boeren van de Melkbrouwerij, Rick en Arjuna, want eerlijke informatie en bewustwording vormen de eerste stap naar het maken van andere keuzes.” Op de DDW kan de bezoeker dit landschap met een QR Code in 360 graden ervaren.

Zintuigen prikkelen met lokaal geproduceerde zuivel
Astrid van Loo onderzoekt met Weerribben Zuivel uit Nederland de vraag: Hoe kunnen we goede, eerlijke informatie over onze lokale producten bij de consument brengen, en hoe komen we erachter er achter wat de consument dan wil weten? Astrid: “Samen met Klaas hebben we uitgeplozen hoe bewoners van de gemeente aankijken tegen lokaal geproduceerde zuivel. Met twee emmertjes en een aantal stellingen onder de arm zijn we het dorp in gegaan. Wat onderscheidt Weerribben Zuivel? En is Weerribben Zuivel wel zo bekend als ze zelf denken? Zulke vragen kwamen aan bod.” De komende tijd willen ze hun onderzoek opschalen. “We gaan op tournee!”, zegt Astrid. “Met een ‘ervaringspaviljoen’ willen we dwars door het land trekken en in zuivelspeciaalzaken kennis ophalen bij consumenten en ze tegelijkertijd Weerribben Zuivel laten ervaren. Alle zintuigen worden geprikkeld.” Het ervaringspaviljoen staat op de DDW.

Hoe lokaal is lokaal bij biologisch is een project van Bionext en wordt uitgevoerd in samenwerking met Agri meets Design en Kunstenlab Overijssel. Het project wordt gefinancierd door de provincie Overijssel. Uitgangspunt bij het project is de uitdaging van de biologische sector om voorop te blijven lopen in de duurzaamheidsdiscussie.

Consumenten die graag biologisch kopen, hebben zeer hoge verwachtingen van biologische producten. Niet alleen wat betreft de eisen die vastliggen in de biologische wetgeving zoals dierenwelzijn, geen gebruik van kunstmest, gentechvrij en het vrij zijn van chemische toevoegingen. Steeds vaker verwachten consumenten ook dat een biologisch product lokaal geproduceerd is, met zo min mogelijk foodmiles. De vraag naar lokale (biologische) producten neemt dan ook toe. Kan de biologische sector al deze verwachtingen waarmaken?

STUDIO Agri meets Design is dagelijks geopend op 19 t/m 27 oktober 2019 van 11.00 tot 20.00 uur. STUDIO Agri meets Design (sectie C), Daalakkersweg 16, 5641 JA Eindhoven

Voor meer informatie: www.bionext.nl 

Publicatiedatum: