Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seminar tijdens open dag Vitalis

Marketingtrends in de biologische sector

Tijdens het 25-jarig jubileumfeest van Vitalis Biologische zaden werden er verschillende seminars gegeven. Hans-Christoph Behr van het Duitse Agrarische Markt Informatie (AMI) sprak in zijn seminar over de biologische markttrends in Europa.

“De biologische markt neemt toe in alle landen”, vertelt Hans-Christoph aan de hand van de groeicijfers van de biologische markt. “Er is duidelijk een stijgende lijn te zien over de afgelopen tientallen jaren. Toch kunnen we hiermee niet de toekomst voorspellen: de groeicijfers blijven afhankelijk van verschillende factoren zoals de economische situatie. Tijdens de economische crisis in 2012-2013 bijvoorbeeld nam de groei af.”


 Hans-Christoph Behr op het 25-jarig jubileum van Vitalis

Biologische markt
“Duitsland, Frankrijk en Italië zijn de grootste biologische markten, al verandert dit als je per inwoner gaat kijken naar de markt: dan staan Zwitserland en Scandinavië bovenaan. Kijken we naar Nederland, dan zien we dat er al lange tijd groei is geweest in de biologische teelt. Toch neemt die groei nu langzaam af.”

Consumenten kopen met name vaak biologische eieren, fruit, en groenten. Binnen dit segment kopen ze steeds meer biologische uien, bladgroenten en veldsla. Biologische wortelen zijn volgens Hans-Christoph nu de norm geworden. “Er moet weer eens iets nieuws gebeuren.”

Premium-product
Hans-Christoph waarschuwt voor de marketing van biologische producten: “In het Verenigd Koninkrijk werden bio-producten gelabeld als ‘premium-product’, terwijl het zo veel meer is dan dat. Als mensen die producten vervolgens gaan vergelijken met de conventionele, vinden ze vaak geen verschil en kopen ze het niet meer. Dat wil je voorkomen.” Hij noemt het gevaarlijk en een slecht argument om biologische groenten weg te zetten als een premium-merk. “Wil je consumenten overtuigen om biologische producten te kopen, wijs ze dan liever op de kwaliteit van het productieproces.”

Ontwikkelingen binnen de retail
Supermarkten vergroten hun marktaandeel in verse biologische producten, wat voor veranderingen zorgt bij de handelaren en supermarkten zelf. Hans-Christoph vertelt: “Supermarkten zijn een belangrijke bron van biologische groenten voor de consument, maar het huidige beperkte aanbod in de algemene supermarkten creëert kansen voor supermarkten en bio-winkels met een breder aanbod. Ook online groeit de aankoop van biologische groenten en fruit, omdat er online meer beschikbaar is dan in de supermarkt.”

Export
Biologische producten mogen niet op substraat geteeld worden. Daardoor kan er geen gebruik gemaakt worden van het technische voordeel van Noord-Westerse producten van kassen. Biologische groenten en fruit worden geëxporteerd van Zuid- naar Noord-Europa. Hans-Christoph legt uit: “Daarom is het biologische seizoen langer dan de corresponderende conventionele export. 87% van alle biologische groente en fruit werden in 2017-2018 geïmporteerd in Duitsland. Deze import komt grotendeels uit Spanje. Ook tijdens de zomer exporteert het land biologische producten. Dit komt doordat de telers in Spanje een ‘verborgen’ substraatcultuur kunnen gebruiken: ze bootsen substraatteelt op een natuurlijke wijze na, wat wel is toegestaan bij biologische teelt.”

Concurrerende tomaten
Hoewel de verkoop van biologische tomaten in Frankrijk toeneemt, is er in Duitsland bijna sprake van een stagnatie. Wat is daar aan de hand? “De cocktail- en cherrytomaten winnen in het conventionele tomatenschap in Duitsland. Deze zijn echter bijna niet biologisch verkrijgbaar. De tomaten in Duitsland zijn smaller en duurder. In Frankrijk zijn er niet veel cherrytomaten beschikbaar, dus die zorgen voor minder concurrentie met de biologische tomaten. Het succes van smaakvolle conventionele variëteiten beperkt dus in sommige landen de verkoop van de biologische, meer robuuste variëteiten zoals de long life-tomaten", concludeert Hans-Christoph.