Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Telen in het land van gebruik"

Verse kruiden worden de laatste jaren steeds populairder en volgens Jonna Hansson van het Zweedse kruidenbedrijf Spisa Smaker is de vraag stabiel. Het bedrijf werkt vooral met kruiden in pot, wat zo'n 85% van hun productassortiment beslaat. De andere 15% bestaat uit gesneden kruiden. 

Jonna zegt over de vraag van dit jaar: "De vraag naar kruiden in pot is de laatste jaren stabiel, er zijn geen grote schommelingen. Voor de gesneden kruiden zien we echter een toename in de vraag. Een van onze nieuwe producten is de Flowpack. Hiermee kunnen we de potten in de kas verwijderen en de verpakte kruiden direct naar de consument sturen. Hierdoor zijn de kruiden langer houdbaar: tien dagen in plaats van zeven. We doen dit voor kruiden als dille, peterselie, bieslook en basilicum. De vraag naar deze kruiden neemt toe."

Over de groeiende populariteit van kruiden zegt Jonna: "Dille is een van de meest populaire kruiden op dit moment, maar koriander en munt worden ook steeds meer gewild. Dat komt onder andere door de grotere variƫteit aan gerechten die we eten. Consumenten leren de kruiden kennen omdat ze ze gebruiken in gerechten uit andere landen waar ze vaak worden gebruikt. En dan zijn er nog andere kruiden die nooit inboeten aan populariteit en waar altijd een grote vraag naar is. Basilicum is een van die kruiden, die de mensen altijd willen kopen."

Het bedrijf is onderdeel van de grotere Spisa Group, dat kassen heeft op diverse locaties in Europa, zoals Portugal, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechiƫ en Polen. Het belangrijkste concept van het bedrijf is om te telen in het land van gebruik. Alle kruiden worden lokaal in kassen geteeld en verkocht. Volgens Jonna is dit omdat klanten de voorkeur geven aan lokaal geteelde voedselproducten: "Klanten hechten veel waarde aan lokaal geteelde voedselproducten omdat het beter is voor het milieu. Lokaal geteeld heeft zelfs de voorkeur boven biologisch. Ons bedrijf biedt beide, we waren het eerste bedrijf dat volledig biologisch ging werken in 1999."

Om verder te voldoen aan de wensen van de klant om milieuvriendelijke producten te verzorgen probeert het bedrijf zoveel mogelijk het gebruik van plastic te voorkomen. "Onze kruiden in pot zijn een milieuvriendelijke optie omdat ze duurzamer zijn en langer houdbaar. Bij het verminderen van het gebruik van plastic is de houdbaarheid een uitdaging. Vaak wordt de houdbaarheid korter als je minder verpakking gaat gebruiken. We zijn daarom continu op zoek naar betere materialen om onze producten in te verpakken. Het is daarin belangrijk om te blijven communiceren met de telers en de arbeiders omdat zij wellicht aspecten opmerken die wij niet zien. Dialoog is erg belangrijk in dit bedrijf."

Voor meer informatie: :  
Jonna Hansson
Spisa Smaker
Tel: +46 725 35 68 57
Email: jonna.h@spisa.se 
www.spisa.se 

Publicatiedatum: