Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernd Kugelmann, Pfalzbio:

"Vraag naar courgette neemt in z'n totaliteit af ondanks groei bij bio"

In het Duitse groententeeltgebied de Pfalz groeit de biologische teelt met grote stappen: alleen al van afgelopen jaar op dit jaar was er sprake van een groei van 20%, zowel wat betreft het areaal alsook wat betreft de omzet. Dat merkt ook Bernd Kugelmann, die op zijn teeltbedrijf PfalzBio in Kandel op 60 hectare biologische courgettes, pompoenen, bleekselderij, prei en veldsla teelt. De producten worden via alle kanalen in de Duitse handel verkocht.


Bernd Kugelmann in het veld vol courgettes

Momenteel ligt de afzet van Bernd op zo'n 30 ton courgettes per week, bij reclameacties tot wel 100 ton. Zo komt hij per seizoen op ongeveer 700 ton courgettes. De consumptie van courgettes neemt in Duitsland in z'n totaliteit af, het bio-aandeel groeit echter verder. Zo werd er dit jaar vergeleken bij vorig jaar een groei van 25% geregistreerd. Ook voor het volgende jaar verwacht Bernd opnieuw een soortgelijke groei.

De courgettes worden inmiddels uitsluitend met banderollen aan de handel geleverd, dat is een relatief nieuwe ontwikkeling: "Tot drie jaar geleden was alles in schaaltjes en/of flowpacks verpakt. Tegenwoordig stappen we, waar het gaat, over op banderollen. Producten zoals veldsla of rucola zijn daar natuurlijk niet geschikt voor, maar bij courgettes en bleekselderij passen de banderollen echter perfect."

Deze verpakkingswijze wordt goed ontvangen door de consumenten, aldus Bernd en dat is volgens hem de belangrijkste factor bij de keuze van de verpakking. "Uiteindelijk bepaald de consument wat er in de handel aangeboden wordt. Dat geldt ook voor de productkeuze, anders zou er in de winter geen sprake zijn van de enorme variëteit aan producten die we momenteel zien."

Seizoensarbeiders aan het werk

Veel telers zoeken naarstig naar seizoensarbeiders, maar in Kandel merkt men hier geen groot gebrek aan: "Het minimumloon heeft niet de verwachte problemen gebracht. Desondanks wil ik mijn seizoensarbeiders een bepaalde standaard bieden." Zo heeft Bernd in een nieuwe oogsthulp geïnvesteerd die het vermoeiende werk voor zijn medewerkers vereenvoudigt: "Nu kunnen we ook bij hogere temperaturen werken en brengen we dagelijks 7.000-10.000 kilo bijeen." De oogst zal volgens de planning nog tot in de laatste week van oktober verdergaan. Voor het volgende jaar plant Bernd de bouw van een nieuwe verpakkingshal en de uitbreiding van het areaal voor selderij.

Voor meer informatie:

Bernd Kugelmann
PfalzBio GbR
Sonnenweg 1
76870 Kandel
Telefoon: 07275 / 9 51 77
info@pfalzbio.de
www.pfalzbio.de

Publicatiedatum: