Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Er wordt veel meer toegevoegd dan gedacht"

Meer dan 10.000 deelnemers 'suikerbewust' gemaakt

Tholen - Ekoplaza daagde haar klanten uit om van 4 tot en met 10 september een week lang zonder toegevoegde suikers te eten. De actie, die in samenwerking met het Diabetes Fonds opgezet is, kon op veel belangstelling rekenen. "Meer dan 10.000 mensen hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief. Zij ontvingen zeven dagen lang tips en recepten, velen zijn hier enthousiast mee aan de slag gegaan", vertelt Megan Alexander, online marketeer bij Udea.

Ze geeft aan dat veel deelnemers verbaasd waren over de grote hoeveelheid verschillende benamingen op etiketten voor suiker. "Er wordt veel meer toegevoegd dan zij dachten. We hopen dan ook zeker meer bewustzijn hierover gecreëerd te hebben."

Megan’s collega Christianne de Kort (Quality and Product specialist) vertelt dat Udea het hele jaar door suikerbewust bezig wil zijn: "Wij proberen aan alle kanten producten nog beter te maken. Logischerwijs denken we daarbij ook aan de reductie van suikers. De samenvoeging van het assortiment van Udea en Natudis is een mooi moment om ook waar nodig wat recepten te veranderen. In dit proces bekijken we wat de suikerbewuste alternatieven zijn. Soms kun je eenvoudig suikers weglaten uit de receptuur, maar in producten waar suikers een hoofdingrediënt zijn, zoals ontbijtkoek, kan het wel lastig zijn om een geschikte vervanger te vinden. Er zijn namelijk maar weinig natuurlijke suikervervangers beschikbaar voor in biologische voeding."

Ekoplaza werkt nu een aantal jaar tot tevredenheid samen met het Diabetes Fonds, zo geeft Megan aan. "De organisatie denkt goed mee en we hebben veel aan elkaar. Wij zien de bijdrage van het Diabetes Fonds echt als een verlengstuk, vooral als het gaat om de benodigde kennis. Zo verzorgde Kim Brouwers, diëtist en kennisspecialist bij het Diabetes Fonds, blogs en vlogs waarin ze de deelnemers informeerde over de ins en outs van suikerbewust eten."

In de Ekoplaza's konden klanten een pakket winnen vol met producten die geen of minder toegevoegde suikers bevatten, door Udea ook wel de 'suikerbewuste Biohelden' genoemd.

De samenwerking resulteert in twee campagneweken per jaar. Megan: "In juli organiseerde het Diabetes Fonds zelf ook een suikerbewuste week. En zij verwijzen deelnemers dan naar de Ekoplaza's voor hun boodschappen. En voor onze campagneweek voorziet het Diabetes Fonds ons dus van de benodigde informatie en andere ondersteuning. Zo ontvingen ook veel mensen die vanuit het Diabetes Fonds verworven zijn de afgelopen week onze nieuwsbrief. Deze groep deelnemers is vaak al bewust met suiker bezig en beschikt al over de nodige kennis, hen proberen we vooral te adviseren over hoe zij kunnen variëren in hun voedingspatroon."

Voor meer informatie: malexander@udea.nl, cdkort@udea.nl, www.ekoplaza.nl