Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Angélica Velasco, Naturalvi:

"Het echte gevaar ligt in plastic dat maar één keer gebruikt wordt"

De verpakkingsindustrie staat vandaag voor een grote uitdaging: de wens van retailers en consumenten om van 'veel plastic' naar 'geen plastic' te gaan laten uitkomen. De bedrijven die milieuvriendelijke en recyclebare verpakkingen produceren, hebben zich snel moeten aanpassen aan deze plotselinge verandering. Ook bij het Franse bedrijf Naturalvi was dit het geval. Angélica Velasco, communicatiemanager bij Naturalvi, vertelt hier meer over.

Foto: Naturalvi

"De perceptie van plastic verpakkingen in Europa is veranderd"
"De weigering van Aziatische landen om 's werelds grootste recyclers te worden gaven aanleiding tot deze groeiende vraag naar milieuvriendelijkere verpakkingen. China heeft alle opwerkingsfabrieken gesloten. Maleisië, Indonesië en Afrika worden momenteel 'overspoeld met' afval dat ze niet langer willen verwerken. We realiseren ons dat we veel te veel afval produceren en dat het de hoogste tijd is om het systeem opnieuw te bekijken. Ook omdat het probleem ook veroorzaakt wordt door een gebrek aan voorlichting richting de consument. De consument kiest juist voor plastic verpakkingen omdat deze gepresenteerd worden als hygiënisch, beter en modern", legt Angélica uit.

De vraag naar papieren verpakkingen is aanzienlijk toegenomen. Dit is deels te danken aan een verandering in de perceptie van plastic in Europa, maar komt ook door de regels binnen de wetgeving van sommige landen. Die regels stellen dat er vanaf dit jaar belasting over plastic verpakkingen moet worden betaald. Als gevolg hiervan hebben supermarkten nu behoefte aan alternatieve verpakkingen die gemakkelijk recyclebaar of composteerbaar zijn.

Sommige klanten voelden zich gedwongen om hun eerste 'plasticvrije' bestelling te plaatsen, maar waren om toen ze het eenmaal een keer geprobeerd hadden. "Onze klanten realiseren zich dat de wanden van ons kraftpapier met luchtkussentjes veel hoger zijn. Dit betekent dat het fruit elkaar niet raakt en daardoor langer houdbaar is. Tegen de tijd dat ze hun tweede bestelling plaatsen, zijn ze overtuigd", legt Angélica uit.

Foto: Naturalvi

"Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, hebben we geïnvesteerd in onze productietools"
Naturalvi biedt klanten meer dan 15.000 artikelen. "We kunnen niets opslaan en werken voornamelijk op bestelling. Het tempo ligt hoog en productiedeadlines liggen rond de 6-7 weken. We zijn ons ervan bewust dat onze workflow gespannen is, omdat we met bederfelijke producten werken. Daarom communiceren we veel met onze klanten. Op deze manier kunnen ze zoveel mogelijk anticiperen op hun behoeften, want we kunnen de productiecapaciteit van onze machines niet overschrijden. We investeren momenteel in een nieuwe productielijn. Dit grote project dwingt ons aan de ene kant om te stoppen met het maken van nieuwe producten, maar aan de andere kan willen we de totale het vergroten van onze productiecapaciteit en het verkorten van onze levertijden tot onze belangrijkste prioriteiten maken", legt Angélica uit.

Een belangrijke exportvraag
"Voor ons zijn de grote markten België, Nederland, Frankrijk, Spanje en Italië, belangrijke fruit- en groenten telende landen in Europa, maar het aantal landen waarnaar we naar exporteren blijft ook groeien. We hebben klanten in Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Zuid-Afrika, Israël en zelfs in Australië en Nieuw-Zeeland."

"Voorheen was het Naturalvi-kraftpapier met luchtkussentjes een nicheproduct, bestemd voor premium fruittelers. Tegenwoordig verkopen we veel van dit soort verpakkingen die niet bedrukt zijn, zodat er geëxporteerd kan worden naar Europa", legt ze uit.

Foto: Naturalvi 

"Er is een risico op overbewerking van de bossen"
"Bij Naturalvi gebruiken we altijd nieuw kraftpapier in plaats van gerecycled kraftpapier, omdat het volgens de Europese wetgeving in sommige gevallen toegestaan is om de samenstelling niet aan te geven. Onze leveranciers zijn daarom FSC gecertificeerd en niet FSC-mix gecertificeerd, om er zeker van te zijn dat ons papier afkomstig is van goed beheerde bossen waar een nieuwe boom wordt geplant om elke gekapte boom te compenseren. We werken ook samen met kleurleveranciers die garanderen dat hun inkten op waterbasis zijn, veilig en niet giftig."

Het bedrijf wilde voldoen aan zeer hoge kwaliteitsnormen, ongeacht de druk van de vraag. Angélica vreest dat deze plotselinge wending tot excessen zou kunnen leiden. "Al deze veranderingen hebben tijd nodig. Grote retailers en consumenten willen het liefst van de ene dag op de andere veranderen, maar dat zal heel moeilijk worden. Om welk type product het ook gaat, veranderingen van deze omvang vragen om flink wat inspanningen en grote investeringen in zowel mensen als materialen. Dit soort ontwikkelingen heeft tijd nodig en vindt niet van de ene op de andere dag plaats. We zullen blijven groeien en onze productiecapaciteit blijven uitbouwen, banen creëren en blijven een kwaliteitsproduct aanbieden, 'made in France' en wereldwijd verkocht."

"We proberen ons snel aan te passen aan de stijgende vraag, maar ik denk dat het voor alle actoren binnen de sector het best zou werken als deze verandering in fasen zou kunnen plaatsvinden. We moeten rekening houden met het risico van overbewerking van de bossen om papier, kartonnen en houten kratten te produceren. Ik geloof dat het echte gevaar ligt in plastic dat maar één keer gebruikt wordt in plaats van het plastic dat kan worden hergebruikt", concludeert Angélica.

Foto: Naturalvi

Voor meer informatie:

Angelica Velasco
Naturalvi
Telefoonnummer: +33 (0) 3 88 07 27 83
a.velasco@naturalvi.com
www.naturalvi.com

Publicatiedatum: