Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Josefina Mena van Moyca:

"We bieden tien druivenvariëteiten op exclusieve basis aan"

Tholen - Het Spaanse druivenseizoen is weer losgebarsten bij Moyca. De grootste Spaanse druivenproducent legt zich toe op de teelt van pitloze witte, rode en zwarte druiven, waaronder specialty's met onder meer suikerspin- aardbeien- en tropische smaken en biedt maar liefst 60 verschillende variëteiten aan. FreshPlaza nam een kijkje bij het bedrijf in Murcia, waar op een oppervlakte van 50.000 m2 in vijf verschillende verpakkingsfaciliteiten, waaronder één afzonderlijk biologisch pakstation, de druiven worden verpakt.

Gedurende de afgelopen drie jaar werkte Moyca volgens een agressief businessplan, genaamd 30 MM. Inmiddels is er een nieuw plan goedgekeurd, dat veel nieuws beloofd op het gebied van rassen, pakhuizen, verpakkingen, biologisch, import, toegang tot nieuwe landen, overzeese druiven etc. April vorig jaar ging, vlak voor het seizoen, één van de vijf pakstations in vlammen op, maar inmiddels is het bedrijf weer helemaal gereed voor het nieuwe seizoen. In zes maanden werd het pakstation weer opgebouwd. 


Sales manager Josefina Mena

"Met de nieuwe plantages zal het areaal van 2.200 hectare aanzienlijk worden verhoogd", vertelt Josefina. Moyca verwacht een goed seizoen in termen van kwaliteit en volume na de goede weersomstandigheden in de lente", vertelt sales manager Josefina Mena. Daarnaast is de druivenmarkt, behoudens wat Egyptisch product, redelijk leeg, dus we verwachten een goede start te kunnen maken."

Vooralsnog beperkt Moyca zich tot het aanbieden van Spaanse druiven, maar volgens Josefina denkt het bedrijf er wel over na om ook importdruiven aan te gaan bieden. "We hebben veel klanten die vragen of we ze ook in de winter dezelfde kwaliteit druiven aan kunnen bieden. Gelukkig voorzien onze druiven in een behoefte. Dat geldt ook voor de biologische druiven. In 2015 hadden we de eerste succesvolle productie van bio-druiven en sindsdien hebben we fors ingezet op de productie, verpakking en marketing van onder meer rode, witte en zwarte variëteiten en de exclusieve Cotton Candy-variëteit. Inmiddels hebben we een redelijk groot volume tot onze beschikking."

Commodity
Binnen Europa behoren het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland, België, Scandinavische landen en Frankrijk tot de grootste afzetlanden. Binnen Europa zijn er volgens haar nog tal van groeimogelijkheden. "Veel landen zijn nog gewend aan de druiven met pit en moeten de pitloze druiven nog ontdekken." Ook over een mogelijke Brexit maakt ze zich vooralsnog geen zorgen. "Niemand weet wat er zal gebeuren. Wat we wel weten, is dat de Britten gek zijn op druiven en dat ze die ook zullen blijven eten. Daarbij zijn de druiven een commodity, geen luxeproduct."

Daarnaast zet Moyca steeds meer druiven af op de lokale, Spaanse markt. "Traditiegetrouw worden er in Spanje in de zomer, wellicht onder druk van het grote aanbod zomerfruit, niet veel druiven geconsumeerd. Zeker met onze specials lijnen zien we daar een kentering in komen en daar spelen we dan ook volop op in", vertelt Josefine. Hoewel de vraag vanuit de retail naar een plasticreductie steeds grotere vormen aanneemt, gaan de meeste druiven nog altijd in punnets weg. Moyca bestudeert nieuwe mogelijkheden, waaronder een composteerbare kartonnen verpakking met een composteerbare folie als alternatief voor haar klanten.

Langverwachte toegang tot de Chinese en Vietnamese markt
Buiten Europa vinden de druiven van Moyca al jaren lang hun weg naar bestemmingen als Zuid-Afrika, Dubai, Maleisië, Singapore, Hong Kong, Saudi-Arabië, Canada en de Verenigde Staten. Afgelopen winter kwam daar de langverwachte toegang tot de Chinese en Vietnamese markt bij. "We gaan het zien. Het protocol is niet eenvoudig en de Chinese klanten wensen de beste kwaliteit. We zien de Chinese markt daarom ook niet gelijk als het gouden ei, maar natuurlijk biedt de omvang van de markt wel kansen. De hoge taks op Amerikaanse druiven kan in ons voordeel werken, maar we zijn wel op hetzelfde moment als de lokale, Chinese productie aan de markt", vertelt Josefine.

Daarbij heeft Moyca het voordeel dat het bedrijf al zo'n 10 jaar geleden besloot in te zetten op de zogeheten specialty's, waardoor het inmiddels zo'n 10 rassen op exclusieve basis telen, zoals Ralli, K3, Strawberry, Krissy, Muscat Beaty, Cotton (in Spanje) en nieuwe hybriderassen.  "We zien veel verschillende klanten die we nu variëteiten aan kunnen bieden voor de meest verfijnde smaakpapillen."

Acht jaar geleden hebben we onze Candy-lijn geïntroduceerd en die is erg succesvol geweest. Nu komen er nieuwe hybriden op de markt en we zullen daarvan binnenkort de eerste aankondigen. Druiventelers werken graag met ons, omdat we goede telers hebben die hun rassen verbeteren. We vinden het dan ook een goede zaak dat vier grote druivenveredelaars ondanks in Londen hebben aangekondigd de toenemende schending van intellectuele eigendoms- en kwekersrechten tegen te gaan", vertelt Josefine.

Het gros van de druiven van Moyca vinden hun weg naar de supermarkten, het zij direct of via de service-providers. "Nagenoeg alle grote supermarkten mogen we tot onze klantenkring rekenen en daar zijn we zuinig op. Zodra zij meer druiven verkopen, kunnen wij met ze meegroeien. Maar we behandelen elke klant hetzelfde, of die nou twee pallets per week bestelt of dagelijks vijf volle auto's", besluit Josefine.

Voor meer informatie:
Josefina Mena
Moyca
Pol. Ind. El Saladar Fase IV
C/ Arquímedes, 30850 Totana (Murcia) España
Tel: +34 968 49 08 48
[email protected] 
www.moyca.org