Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volgend jaar weer in Amsterdam (23 en 24 juni)

Free From Functional & Health Ingredients viert succesvolle terugkeer naar Barcelona

De 2019 editie van Free From Functional & Health Ingredients (FFF&HI) heeft records gebroken toen het 28 en 29 mei 2019 meer dan 7800 belangrijke kopers en besluitvormers uit de 'vrij van' voedsel-, dranken-, en duurzame verpakkingsmarkt mocht verwelkomen in Barcelona. Tijdens deze zevende editie weerspiegelde de enorme toename in het aantal bezoekers (maar liefst 52%) de dynamische groei en ontwikkeling van de wereldwijde 'vrij van'-markt en bevestigde dit de positie van het evenement als leidende platform voor de Europese 'vrij van'-sector.

Bezoekers konden hun voordeel doen met het unieke platform dat het evenement biedt en de informerende en inspirerende besluitvormers uit de wereld van de retail, ingrediënten, groothandel, distributie en foodservice door middel van een groot aantal conferentiesessies, de aanwezigheid van pionierende merken en producten en vele netwerkmogelijkheden. 

Marktleiders

De vijf belangrijkste onderdelen van de 'vrij van'-markt: veganistisch, natuurlijk en biologisch, functioneel en gezonde ingrediënten werden door verschillende sprekers vertegenwoordigd bij de vier conferentiepodia. 

Onder de hoogtepunten van het volle conferentieschema waren de nieuwste gegevens over de belangrijkste onderdelen van de markt, waaronder een toename van 11,5% in de verkoop van 'vrij van'-voeding in Europa in het laatste jaar [1] en de 133% groei van de 'vrij van'-markt in het VK sinds de FFF&HI in 2013 werd opgericht. [2]

ProVeg International, partner van het evenement, was aanwezig met een veganistische ruimte en gaf een aantal seminars bij het veganistische conferentiepodium. Verena Wiederkehr, het internationale hoofd van Voeding en Retail bij ProVeg International onthulde de meest prominente trends binnen de sector, zoals zintuiglijke ervaringen, clean-label producten en grondstoffen, en gaf uitleg over de mogelijkheden voor bedrijven die in deze levendige sector willen stappen.

Pionierende exposanten

FFF&HI is het platform voor nieuwe merken en productlanceringen van bedrijven die de biologische, veganistische, functionele voedingsmarkt en ingrediëntenmarkt willen betreden

Op de eerste dag maakte FFF&HI de winnaar van zijn Product of the Year Awards bekend – een viering van de meest geavanceerde voedsel- en drankproducten die in het laatste jaar geïntroduceerd zijn. Fabrikanten en producenten hadden hun beste innovaties ingezonden om aan de wedstrijd mee te doen. Er waren drie categorieën: 'Product of the Year', 'Best New Brand' en 'Free From Plastics'.

Product of the Year Award

  • Winnaar: Qwrkee Foods – Pea M’LK
  • Tweede plaats: Ambrosiae
  • Tweede plaats: Pizza Mi – glutenvrije pizzabodems

Best New Brand

  • Winnaar: I am Bart’s – Veganistische 'bites'
  • Tweede plaats: Juustoportti – Biologische en glutenvrije havermoutdranken gemaakt van premium Finse havermout

Free From Plastics Packaging

  • Winnaar: EncajaBio – Verpakkingssysteem en cellulosefolie die de koolstofvoetafdruk op duurzame wijze vermindert

De 'Lifetime Achievement Award' werd uitgereikt aan Molino Nicoli, de Europese leider op het gebied van glutenvrije producten op basis van granen, die al sinds de eerste editie van FFF&HI hun producten bij het evenement tentoonstellen.

I Am Bart's lanceerde een assortiment biologische snackrepen die gemaakt zijn van groenten, fruit en zaden, en die geen conserveringsmiddelen of toegevoegde suikers bevatten. Over het winnen van de prijs voor 'Best New Brand' zei oprichter Bart Veldkamp: "We zijn ontzettend trots dat we een prijs hebben gewonnen, vooral gezien het onze eerste keer is dat we onze producten tentoonstellen bij een handelsevenement. We zijn zeer onder de indruk van dit dynamische evenement en de hoge kwaliteit van de bezoekers. Het team heeft enorm hard gewerkt en we zijn erg trots op deze prijs. Het is geweldig om erkenning te krijgen, aangezien er zoveel interessante merken in deze branche zijn - Ik ben trots dat we omgeven worden door zulke geweldige innovators!" 

De directeur van FFF&HI Exhibition, Ronald Holman, liet weten: "Het was geweldig om terug te keren naar Barcelona en we zijn enorm blij met het aantal bezoekers die op de beurs af zijn gekomen om te ontdekken wat de ontwikkelingen in de 'vrij van'-sector zijn. Het is geweldig om zoveel oude en nieuwe exposanten te zien die hun diverse producten aan het publiek tentoonstellen, net als de aanwezige marktleiders die de ontwikkeling van de markt bevorderen. We hebben geweldige reacties ontvangen van zowel bezoekers als exposanten, en we kijken ernaar uit om meer te horen over de resultaten die het evenement dit jaar voor de exposanten heeft gehad. Natuurlijk kijken we nu ook al uit naar wat het evenement in 2020 zal brengen."

FFF&HI zal volgend jaar voor zijn 8e editie terugkeren naar Amsterdam. Het evenement vindt dan plaats op 23 en 24 juni.

[1] https://www.statista.com/topics/3285/free-from-foods-in-europe/
[2] Mintel UK Free From Food Market Report – UK – December 2018

Publicatiedatum: