Verwerkt jaarlijks 5.000 ton bio-producten

Franse AGF-verwerker Gelagri viert 40-jarig jubileum

De in Loudéac gevestigde AGF-verwerker Gelagri viert dit jaar haar veertigjarig jubileum. Het bedrijf werd eind zestiger jaren opgericht en hield zich in het begin vooral bezig met de verwerking van aardbeien en artisjokken. In 1979 werd de fabriek geopend. "In die tijd was er nog nauwelijks sprake van een markt voor diepgevroren voedingsmiddelen. De techniek om de producten dichtbij de teeltlocatie te verwerken, ontbrak", legt marketingdirecteur Régis Pennarun uit. 

Inmiddels worden er jaarlijks bijna 70.000 ton producten op deze locatie verwerkt, met name groenten. Deze divisie van de coöperatie Triskalia telt 470 medewerkers. 600 telers voorzien de faciliteit van verse groenten. Algemeen directeur Olivier Morel vertelt dat het bedrijf gezond is en in 2018 een groei van 2,5% doormaakte.  

Deze groei is deels te danken aan de agro-economische transitie. Telers vervangen hun conventionele teeltmethoden geleidelijk door agro-ecologische. "We werken er al een tijd aan het beperken van de input en dat is onze kracht," stelt Georges Galardon, voorzitter van Triskalia. "We telen jaarlijks zo'n 85.000 ton groenten, waarvan 5.000 ton biologisch gecertificeerd is."

Het bedrijf levert jaarrond meer dan 1.000 verschillende producten en heeft een opslagcapaciteit van 54.000 bulkbakken en 22.000 pallets. 

Het energieverbruik van de faciliteit is het enige zwakke punt. Het verbruik is namelijk gelijk aan dat van 11.000 huishoudens en de EFA-vriesinstallatie verbruikt alleen al evenveel water als de hele stad Loudéac. 

Talloze investeringen
Om toonaangevend te blijven, investeerde Gelagri tussen 2016 en 2018 jaarlijks 8 miljoen euro in Frankrijk en zal het tot 2021 15 tot 20 miljoen euro investeren (Frankrijk en Spanje). Het  bedrijf investeert onder meer in onderzoek en ontwikkeling en apparatuur. 

60% van de productie is bestemd voor de Franse markt maar Gelagri exporteert ook naar Spanje, Duitsland en in toenemende mate ook naar de Verenigde Staten, waar Franse sperziebonen enorm populair zijn. De consumentenvoorkeuren voor diepgevroren groenten veranderen snel, evenals het milieubewustzijn. 

Bronnen: actu.fr en letelegramme.fr 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven