Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Feestelijk slotevent

Succesvolle Masterclass 'Produceren in de Korte keten'

Elf innovatieve boeren uit Foodvalley presenteerden vrijdag 17 mei hun nieuwe producten en concepten voor de lokale markt tijdens het feestelijke slotevent van de Masterclass 'Produceren in de Korte keten'. Onder andere rauwmelkse lokale kefir, 'happy farmlife' geschenkdozen van eieren, droge worst van stierkalveren en vertical farming van kiemgroenten en kruiden passeerden de revue.

De jury, bestaande uit wethouder Aart de Kruijf (gemeente Barneveld), Niels Snoep (relatie- en innovatiemanager Food & Agri, Rabobank), Patrick Driessen (Pulsar Network Capital) en Henk Kievit (lector op o.a. Social Venturing Entrepreneurship, CHE) was unaniem enthousiast over de concepten. "We zien een toename in de vraag naar streekproducten en producten met een bekende herkomst", aldus Henk Kievit. "De gepresenteerde concepten spelen in op deze vraag. De concepten zijn stuk voor stuk onderscheidend en een aanvulling voor de lokale markt."

In de afgelopen maanden volgden de Foodvalley boeren de reeks Masterclasses 'Produceren in de Korte keten'. Onder leiding van Jan Willem van der Schans en Geert Hoekstra van Wageningen Economic Research leerden deze voorlopers in de agrarische markt de vaardigheden die nodig zijn om hun producten direct te verkopen op de lokale markt. Het Business canvas model stond hierbij centraal. De belangrijkste aandachtsgebieden waren de wereld van de consument, merkidentiteit, samenwerking en toetsen aan de praktijk. Jan Willem van der Schans: "De deelnemers aan de masterclasses zijn gevestigde boeren bedrijven, gangbaar en biologisch, die willen innoveren en moderniseren. De boeren proberen nieuwe dingen uit, realiseren een beter verdienmodel en nemen hun toekomst in eigen handen. Hiermee zijn ze een voorbeeld voor andere Nederlandse boeren."

De deelnemers waren enthousiast over de Masterclasses. Jaco Kuiper (Milligreens): "De masterclasses hebben mij erg geholpen in het ontwikkelen van mijn concept, door de kennis van experts van de WUR, het leren nadenken over de klant volgens het business canvas model en vooral het uitwisselen van ervaringen met elkaar." Erik van Veldhuisen (Kip van de boer): "Samenwerking is de kracht van de masterclasses. Het hele traject is heel waardevol en vraagt om een vervolg. Wij als boeren willen sowieso met elkaar verder werken, maar het is ook waardevol voor andere Foodvalley boeren."

Publicatiedatum: