Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Google Cloud en Stella McCartney bundelen krachten voor verduurzaming mode-industrie

Google Cloud start een experiment waarmee het bedrijf modemerken helpt om duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Dit kondigde Google aan op Copenhagen Fashion Summit. Voor de ontwikkeling van deze tool werkt Google nauw samen met Stella McCartney, pionier op het gebied van duurzaamheid in de mode-industrie.

De mode-industrie staat onder maatschappelijke druk om te verduurzamen. Deze branche is nu nog verantwoordelijk voor veel vervuiling in de wereld; statistieken laten zien dat de mode-industrie verantwoordelijk is voor 20 procent van het afvalwater en 10 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide.

Om het verschil te kunnen maken binnen de mode-industrie, bouwt Google Cloud een tool die data anlytics en machine learning verwerkt om modemerken een uitgebreider beeld te geven van hun supply chain, met name op niveau van grondstoffenproductie. In de industrie wordt dit ook wel aangeduid als Tier 4 van de supply chain.

Met deze pilot kan Google de effectiviteit van de tool testen op verschillende grondstoffen zoals katoen en viscose. Daarna wordt de tool uitgebreid naar een grotere verscheidenheid aan belangrijke textielsoorten op de markt.

De tool kan de impact van de productie van deze grondstoffen bepalen in relatie tot belangrijke omgevingsfactoren zoals luchtvervuiling, broeikasemissies, landgebruik en waterschaarste. Bovendien is het doel om de vastgestelde impact te vergelijken tussen verschillende productieregio’s.

Dit is de eerste fase van het experiment. Google werkt actief samen met modemerken, experts, NGO’s en brancheorganisaties met de ambitie om een open tool te creëren voor de hele sector. Verder is het doel om de samenwerking met andere belangrijke spelers – zowel groot als klein – te blijven stimuleren.

Klik hier voor meer informatie over Google Sustainability projecten en hier voor meer informatie over Google Cloud voor retail.

Publicatiedatum: