Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coprohníjar bouwt nieuw pakstation van 12.000 m2 voor bio

"Volledig biologisch assortiment zou de beperkte markt overspoelen"

Terwijl sommige grote groenten- en fruitbedrijven in Spanje zich tot doel stellen om voor 100% biologisch te telen, kiezen anderen voor diversificatie. Juan Segura, van Coprohníjar: "Een volledig biologische lijn zou een beperkte markt overspoelen doordat er meer aanbod dan vraag ontstaat. Dat zou niet rendabel zijn op de huidige kwetsbare markt", stelt de directeur.

De coöperatie in Almería breidt zijn faciliteiten voor de verwerking, verpakking en bewaring van groenten- en fruitproducten uit tot 34.000 vierkante meter met de bouw van een nieuw verpakkingsstation van 12.000 vierkante meter in Los Pipaces de San Isidrio. Dit station zal bestemd worden voor de biologische lijn van het bedrijf. "Het doel is om tegemoet te kunnen komen aan de toekomstige behoeften van onze klanten", stelt Juan Segura.

Nieuwe faciliteiten voor biologische lijn

Coprohníjar heeft 200 partners en 450 hectare aan teelt (waarvan 140 hectare biologisch is). De nieuwe faciliteiten, waarin €8 mln geïnvesteerd wordt, bevatten onder andere specifieke apparatuur voor de verwerking en verpakking van biologische tomaten, komkommer en courgette. Met deze uitbreiding zal de biologische lijn goed zijn voor 35% van het totale volume van het bedrijf.

"Het is een logische ontwikkeling: service, kwaliteit en voedselzekerheid zijn onze pilaren", vervolgt Juan Segura. Het bedrijf was een pionier in de geïntegreerde en biologische bestrijding. "We begonnen in de jaren '90 toen niemand het nog had over dit thema. Vandaag de dag is het een realiteit en beschikken we over bijna 30 jaar aan ervaring", voegt hij toe.

"Er doen zich steeds meer prijsschommelingen voor tijdens de seizoenen. De prijzen stijgen en dalen elke week. Arbeidskracht is duur in Europa en we beschikken niet over dezelfde hulpmiddelen als de concurrentie. Als we onze markt niet beschermen, zullen vele kleine telers het niet redden. We kunnen onze partners niet vragen om hun areaal uit te breiden terwijl ze nauwelijks hun teeltkosten kunnen dekken. De paradox is dat de situatie in korte tijd omgekeerd zou kunnen worden: er zal dan minder oogst zijn, waardoor productschaarste ontstaat", vervolgt Segura.

"Een voorbeeld is de watermeloen. De volumes zijn goed en de kwaliteit is optimaal, maar het seizoen begint met lage prijzen vanwege de concurrentie vanuit derde landen. 50% van onze voorjaarsoogst bestaat uit watermeloen. De huidige temperaturen hebben een negatieve invloed op de consumptie. 85% van onze oogst is bestemd voor Noord-Europa (Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk). Sinds het Russische veto zijn de Scandinavische landen een markt in opkomst", geeft de directeur aan.

Een ander sterproduct van Coprohníjar is de veelgevraagde cherrytomaat. De oogst van dit product heeft een omvang van 33 mln kilo. Zelfs de controversiële plastic verpakking belemmert de afzet niet. "Het beperken van het gebruik van plastic is noodzakelijk, maar het moet haalbaar zijn. Voor sommige producten is verkoop in bulk onmogelijk of brengt dit een aanzienlijke prijsverhoging met zich mee", stelt Juan Segura.

Met betrekking tot alternatieven voor plastic benadrukt Juan Segura de problemen op het gebied van de bewaring en de kosten: "Biologisch afbreekbare verpakkingen hebben een vervaldatum: ze kunnen niet bewaard worden tot het volgende seizoen, ze zijn vergankelijk. Het in rekening brengen van de kosten aan de consument zou de prijzen teveel doen stijgen".

Coprohníjar voert jaarlijks zo'n 150 proeven uit op een areaal van 20 hectare. "Eén succesvol resultaat per jaar is voldoende. Een voorbeeld hiervan is de Baby Pera Choc tomaat, een zeer populair product", aldus de directeur.

 


Informatie:
Juan Segura Morales
COPROHNÍJAR
C/ Antonio Castillo García, 1
04117 San Isidro (Almería)
T: +34 950 36 60 15
coprohnijar@coprohnijar.com
www.coprohnijar.com

Publicatiedatum: