Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart van den Broek, Bioboerderij 't Schop:

"We willen het festival met de laagste Co2 Footprint worden"

Tijdens Pasen vindt de 5e editie van Fier! plaats. Het bijzondere Smaak & Vermaak festival is gratis te bezoeken op het terrein van Bioboerderij ’t Schop in Hilvarenbeek. "We zijn erg fier op ons eerste lustrum. Om dit te vieren, gaan we een heus Fier!bos realiseren. We willen het festival met de laagste Co2 Footprint worden", aldus voorzitter Bart van den Broek. 

Bart van den Broek (35 jaar) runt sinds 2018 samen met zijn ouders, Jan en Cecile, Bioboerderij 't Schop. Het bedrijf, dat zijn overgrootvader bijna een eeuw geleden startte, kent een volledige biologische bedrijfsvoering. 't Schop wordt al sinds de jaren '80 gezien als een pionier op het gebied van biologische landbouw. Inmiddels is het uitgegroeid tot een modern gemengd bedrijf met gesloten kringlopen. In de boerderijwinkel verkoopt de ondernemersfamilie vlees van eigen runderen, zelf gekweekte seizoens- en 'vergeten' groenten, fruit en kruiden. Ook worden deze producten gebruikt tijdens kookworkshops en eetarrangementen die 't Schop verzorgt. Dat alles met een reden: "Wij willen bewustwording creëren en gedragsverandering stimuleren. Bewustwording van wat je eet en drinkt, maar zeker ook van je omgeving en de CO2 footprint die je nalaat. We werken zo veel mogelijk samen met lokale partijen en bieden biologische producten met een verhaal aan. Sinds 5 jaar is dat ook een onderdeel van festival Fier!. Fier! is een festival met een boodschap."

Karakter en beleving
Met gemiddeld 3.500 bezoekers en een goede sfeer zijn de voorgaande edities van Fier! uiterst succesvol verlopen. "Het succes van Fier! is het eigen karakter en de beleving. Dat is moeilijk uit te leggen, maar moet je gewoon ervaren! We bieden een breed muziekprogramma, bijzondere sprekers, heerlijk biologisch eten en vermakelijk straattheater. Kinderen van 4 tot 10 jaar kunnen zich vermaken tijdens Fier!Kids. Zij kunnen op pad met de boswachter, brood bakken met een echte bakker, lekker voetballen en spelen, slagwerk leren, verhalen vertellen, dansen in de silent disco en nog veel meer…"

Festival met een boodschap
Bart vormt samen met zijn familie en vrienden de harde kern van de organisatie van Fier!. Samen met vrijwilligers uit de familie-, vrienden- en kennissenkring nemen zij ieder een onderdeel van het festival op zich. "Het is hard werken, we zijn jaarlijks 9 maanden volop bezig met alle voorbereidingen, maar het is vooral supertof om dit met elkaar te doen. De boodschap van Fier! dragen we gezamenlijk uit. De een vertaalt het in de terreininrichting, de ander neemt het mee in de programmering en weer een ander ziet mogelijkheden voor de horeca. Daarin vullen we elkaar goed aan. We gebruiken bijvoorbeeld geen wegwerpbekers tijdens Fier!. Met behulp van 'big bags' maken we dit jaar visueel zichtbaar hoeveel plastic we hierdoor besparen. Op een leuke, laagdrempelige manier proberen we zo de duurzame gedachten van de bezoekers - jong én oud - te prikkelen."

Fier!bos dankzij groene bon
Maar daar blijft het niet bij, want vanwege het lustrum wil de organisatie écht groots uitpakken. "Door een heus Fier!-bos! te realiseren, gaan we op een blijvende manier aan de slag met het terugdringen van onze CO2-uitstoot. We willen uiteindelijk het festival met de laagste Co2 Footprint worden! Een CO2 footprint is een milieumaat die inzichtelijk maakt hoeveel CO2 een onderneming of evenement uitstoot. Daarvoor vragen we op een eenvoudige en ludieke manier hulp van de festivalbezoekers. Zij kunnen kiezen tussen grijze en groene consumptiebonnen. Grijze bonnen zijn 'gewone' consumptiebonnen, met groene bonnen steunen ze het Fier!-bos. Deze bonnen zijn €0,10 duurder. We investeren de extra inkomsten volledig in de aanschaf van bomen. In het Diessens Broek hebben we 1.000 m2 grond ter beschikking om ruim 1.000 bomen te planten. Het bos wordt voor iedereen toegankelijk. Door 7 groene bonnen te kopen, sponsoren bezoekers al een boom. Eén boom kost €1,40. Fier! betaalt het restbedrag. Ieder uur horen bezoekers hoeveel bomen er al gesponsord zijn. Genietend van het festival, zijn de bezoekers dus ook goed en 'groen' bezig. Nog nooit was een biertje zó duurzaam."

Voor meer informatie:

www.festivalfier.nl en www.facebook.com/festivalfier 

Publicatiedatum: