Colruyt vindt uitbater voor zijn biolandbouwbedrijf Het Zilverleen

Donderdag 11 april startte de nieuwe uitbater van biogroentenbedrijf Het Zilverleen in Alveringem. In augustus 2018 kondigde Colruyt Group de aankoop aan van deze hoeve met 25 hectare biolandbouwgrond. Met deze investering wil de retailer de Belgische lokale aanvoer van een deel biogroenten verankeren. Hiermee wordt ook ingespeeld op de stijgende vraag van de klant. Meteen startte ook de zoektocht naar een gepassioneerde (bio)boer om een nieuwe duurzame samenwerking mee op te zetten. Die is nu gevonden: Niels Trybou, tuinbouwerszoon uit Staden. Hij zal vanaf nu Het Zilverleen uitbaten als vrije ondernemer in nauwe samenwerking met Colruyt Group.

Een combinatie van expertise en drive
Niels groeide op in het tuinbouwbedrijf van zijn ouders. "Ik ben geboren en getogen in de tuinbouwsector en ken de stiel, zowel het werk op het veld als het management van een bedrijf. Na aftastende gesprekken hebben we samen, stap voor stap, een werkbaar samenwerkingsmodel uitgetekend. We hebben hier de voorbije maanden samen hard en in alle transparantie aan gewerkt, ik heb echt zin om eraan te beginnen," aldus Niels Trybou.

Ook bij Colruyt Group is het enthousiasme groot. Stefan Goethaert, Algemeen Directeur bij Colruyt Group, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de groep: "Vanaf de eerste gesprekken hadden we een goed gevoel bij Niels. Hij heeft ervaring in de sector, wat we absoluut wel wilden. Niels is ondernemend, ambitieus en vol energie, iemand 'met drive en goesting'. We voelden snel aan dat Niels ook oprecht openstond om Colruyt Group te leren kennen, essentieel om een relatie en partnership te kunnen opbouwen."

Aan de slag als vrije ondernemer
Het Zilverleen is een nieuw gegeven voor beide partijen. Op een constructieve manier kwamen ze tot een werkbaar model voor beide partners. Stefan Goethaert: "Essentieel is dat we onafhankelijke partijen zijn en blijven en dat er dus geen band van ondergeschiktheid bestaat. Niels is dus een vrije ondernemer."

Via een samenwerkingsovereenkomst worden elk jaar een aantal operationele afspraken over de bedrijfsvoering vastgelegd en ook het teelplan en bijvoorbeeld de productspecificaties. Er zal zoveel als mogelijk vraaggericht wordt geteeld, in functie van de behoeften van de klanten van Colruyt Group. Niels Trybou: "De vorige eigenaars hebben jarenlang gesleuteld aan een optimaal teeltplan voor Het Zilverleen, maar ik zit alvast boordevol ideeën om hier en daar ook te vernieuwen en te innoveren. Maar eerst wil ik me goed inwerken en de bedrijfsvoering van Het Zilverleen goed in de vingers krijgen."

Verankeren lokaal bio-aanbod
Voor Colruyt Group kadert dit initiatief in het innoveren van de eigen toeleveringsketen en het aanbieden van  Belgische, duurzame producten aan de klant. Door nieuwe samenwerkingsmodellen en partnerships op te zetten, wil de retailgroep haar verantwoordelijkheid mee opnemen in het verder verduurzamen van de agrovoedingssector. Stefan Goethaert: "Colruyt Group heeft de hefbomen om deze aankoop te doen en we willen aan een nieuwe, gemotiveerde partner de kans bieden een gezond bedrijf te managen zonder de zware investering van de aankoop van (bio)gronden te hoeven doen. We kijken uit naar een verdere vruchtbare samenwerking in de toekomst."

Bron: Colruyt Group


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven