Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rene Oosting, coördinator AGF-inkoop bij Udea

"We kopen niets meer uit de spotmarkt"

De overname van Natudis, Kroon en Hagor door Udea eind vorig jaar kwam voor velen als een verrassing. Natudis en Udea werden altijd als 'concurrenten' beschouwd. De overname was een strategische keuze van Udea. Ze wilden hiermee voorkomen dat andere partijen met de biologische merken richting reguliere retail aan de haal zouden gaan. Dat zou de positie van de bio-speciaalzaken in het nauw brengen, zei Udea directeur Erik Does destijds. De Autoriteit Consument & Markt keurde de deal eind 2018 goed en daarna is de integratie van de bedrijven gestart. De overname van Kroon, verantwoordelijk voor het versassortiment van Natudis, betekende dat de AGF-afdeling ondergebracht werd bij Udea in Veghel.

Het distributiecentrum in Veghel is op- en overslagpunt voor alle AGF producten

Soepel verlopen
"De integratie is eigenlijk binnen een maand afgerond", laat Rene Oosting, coördinator AGF-inkoop bij Udea weten. "Zo is de AGF-inkoper van Kroon bij ons in het team terecht gekomen. Daarmee is de kennis over leveranciers en het assortiment goed geborgd gebleven. Ook bleek dat het aantal nieuwe toeleveranciers beperkt is omdat we veelal bij dezelfde partijen afnamen. Er waren wat nuance verschillen in het assortiment. Dat hebben we onder de loep genomen en vervolgens beoordeeld wat het beste bij onze klanten paste. Al met al was het een pittige maand en hard werken, maar het is soepel verlopen. Klanten zullen er hopelijk weinig van hebben gemerkt."

Voor wat betreft het AGF-beleid bouwt Udea met het oude Kroon-team verder op de al ingezette merkstrategie waaronder Puur NL. Daarbij zoeken ze samenwerking met telers die niet alleen voldoen aan de biologische beginselen, maar meer te bieden hebben. "Alle Puur NL-producten krijgen een aanduiding over de herkomst mee: door wie, waar en maar ook met de zekerheid dat de consument het beste krijgt in smaak, kwaliteit, oorsprong en vakmanschap. Hiervoor zijn lange termijn relaties nodig, ook Kroon werkte al op deze manier maar dan zonder de paraplu van Puur NL. Voor bijna alle Nederlandse producten hebben we inmiddels vaste leveranciers. Binnen Europa ontwikkelen we ook door op eigen lijnen en voor producten van verder weg zorgen we dat we samenwerken met een partij die ook lokaal aanwezig is. We willen namelijk een product borgen dat altijd goed is. De goede relaties maken het ook heel leuk, die dynamiek en samenwerking met en tussen telers. In de ideale situatie kunnen we ook meedenken met producten en teelttechnieken helpen door ontwikkelen. Zo hebben we bijgedragen tot de totstandkoming van de robuuste aardappel. Eigenlijk kopen we niets meer uit de spotmarkt, daaraan kleven te veel risico’s."

Puur NL teler Bas Groeneveld uit Dronten

Vooroplopen
Maar het gaat niet alleen om de producten. Van de biologische sector wordt verwacht dat zij vooroplopen in thema’s als duurzaamheid, reductie van plastic en voedselverspilling. Om aan deze uitdagingen te werken, is die intensieve relatie met telers en ketenpartijen ook hard nodig. Zo worden er samen oplossingen gezocht voor uitvalproducten en de reductie van plastic en CO2 uitstoot.

Binnenkort zullen 2 distributiecentra worden geïntegreerd tot een nieuw duurzaam DC. Dat gaat dienen als op- en overslagpunt voor álle verkoopproducten: van gekoelde- en bevroren producten tot kruidenierswaren. Het nieuwe DC heeft een totale oppervlakte, inclusief een kantoorgebouw, van 32 000 vierkante meter van geconditioneerde warehousing waarbinnen verschillende temperatuurzones worden gerealiseerd en zal een 'Breeam Excellent' certificering krijgen waardoor het boven de Nederlandse duurzaamheidsnormen uitstijgt.

Eén van de initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan, is het verwerken van groenten en fruit, dat eigenlijk niet meer geschikt is voor verkoop tot banketproducten als bananenbrood, bietenbrownies en de wortelmuffins. "Ook in onze snijderij zijn we met dit thema aan de slag gegaan om te proberen de reststroom te verminderen", vertelt Rene.

Ook het verpakkingsbeleid wordt samen met telers opgepakt. "Veel producten worden op het erf verpakt en je wilt groot kunnen inkopen. Als uitgangspunt hebben we de stelling dat we alleen verpakken indien noodzakelijk. Paprika’s zijn onverpakt maar puntpaprika’s zitten in een zakje omdat deze kwetsbaarder zijn en we ze tegen uitdroging willen beschermen. Wanneer we een product verpakken, kijken we goed naar de soort verpakking. Citrus verpakken we bijvoorbeeld in katoenen netjes, bij flowpacks gebruiken we biologisch afbreekbare folies, labels en stickers. De schaaltjes van producten zijn volledig composteerbaar."

Puur NL teler Frank de Koning

Inspelend op de wensen van consumenten is Udea bezig met het uitbreiden van de convenience categorie. "We hebben een inpandige snijderij en eigen inpakafdeling waar we hard bezig zijn concepten te ontwikkelen zoals verspakketten", zegt Rene. Ook andere markttrends, als het jaarrond aanbieden van producten, is terug te zien bij de biologische speciaalzaken. "Komkommers en tomaten komen altijd in het boodschappenmandje terecht, ook buiten het Nederlandse seizoen. We proberen juist in de communicatie veel aandacht te besteden aan de seizoenen maar zien toch dat mensen daar steeds minder gevoel bij hebben. Die afvlakking van seizoenen zien we bij meer producten. Sowieso zie je steeds minder primeur teelten en door klimaatverandering kunnen in Nederland producten geteeld worden die we anders zouden importeren. De zoete aardappel laat zich bijvoorbeeld prima telen in Nederland. Een aantal telers zijn daar al in door gespecialiseerd en daardoor kunnen we dat product in het assortiment opnemen. Ook knoflook dat vroeger voornamelijk uit China kwam en toen uit Spanje, telen ze nu ook in Nederland. Ik verwacht dat we binnenkort jaarrond knoflook van Nederlandse bodem hebben", besluit Rene.

Voor meer informatie:

roosting@udea.nl