Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan María Rodríguez, van Flor de Doñana:

"Biologisch zachtfruit is minder gevoelig voor concurrentie"

De eerste helft van het seizoen van biologische aardbeien in het Spaanse Huelva is reeds achter de rug en er zijn op dit moment al grote hoeveelheden blauwe bessen beschikbaar. 

"Vanaf april zullen we grotere hoeveelheden framboos beschikbaar hebben en beginnen we met de eerste bramen. Hoewel de aardbeien- en blauwebessenoogst aan het begin van het seizoen beperkt was, hebben de volumes zich hersteld met de komst van het goede weer en liggen ze nu weer op de gebruikelijke niveaus voor deze tijd van het jaar", vertelt Juan María Rodríguez, directeur van Flor de Doñana Biorganic.

Dit bedrijf, dat gevestigd is in Almonte, Huelva, in de omgeving van het natuurpark van Doñana, is sinds twintig jaar gespecialiseerd in de teelt en afzet van biologisch rood fruit. "We zijn het enige zachtfruitbedrijf in Huelva dat uitsluitend gewijd is aan de teelt van biologisch zachtfruit", licht Rodríguez toe. "Het is erg ingewikkeld om deze producten biologisch te telen, omdat er veel technologie voor nodig is vanwege de invloed van het weer, plagen en de lagere rendementen", voegt hij toe. 

Hoewel de concurrentie vanuit Marokko aanzienlijk is toegenomen dit jaar, met name voor producten als frambozen en blauwe bessen, stelt Juan María dat het biologische zachtfruit, in tegenstelling tot het conventionele product, hier niet zo door getroffen wordt. "Het is waar dat er een grote beschikbaarheid is van Marokkaans en Portugees product, maar de afzet en prijzen van biologisch zachtfruit zijn stabieler gebleven, ondanks dat ook landen als Italië over grotere hoeveelheden beschikken. Aangezien er zeer weinig biologische telers zijn, zijn we veel minder gevoelig voor de marktschommelingen op de conventionele markt".

88% van de oogst van Flor de Doñana -ongeveer 3 miljoen kilo per jaar- wordt voor de export bestemd, met name naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland. In Spanje is het bedrijf ondertussen bezig met promoties in supermarkten, scholen en groentenwinkels. De afzet vindt plaats via groothandelsmarkten die leveren aan winkels die gespecialiseerd zijn in biologische producten, maar ook via supermarkten en via de eigen online winkel van het bedrijf.

"We openden onze online winkel twee jaar geleden en werden daarmee pioniers als zachtfruitbedrijf in het rechtstreeks leveren van het product aan de consument. In Spanje en Portugal bedraagt de levertijd tussen de 24 en 48 uur. Hoewel online kopen een groeiende trend is, aangedreven door sociale media, denk ik niet dat het de traditionele handel zal vervangen. Op dit moment zijn we er tevreden mee dat we oplossingen kunnen bieden aan consumenten, die op de plek waar ze wonen, geen gemakkelijke toegang hebben tot biologisch zachtfruit in winkels", legt Rodríguez uit.

Het bedrijf overweegt de introductie van nieuwe gewassen, zoals granaatappelen en gojibessen. "De granaatappel is een traditioneel gewas in Huelva en we zouden het graag terugbrengen, maar de consumptie van gojibessen bevindt zich nog in een beginstadium. Gojibessen zijn echter wel een superfood en vanwege de huidige trends in het zoeken naar een gezonde levensstijl, zou dit product ons interessante zakelijke kansen kunnen bieden, zij het op kleinere schaal dan bij de andere soorten rood fruit".

 

Voor meer informatie:
Flor de Doñana Biorganic 
+34 959 02 63 32 
[email protected] 
www.flordedonana.com

Publicatiedatum: