Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Patrick Struebi (Fairtrasa) over nieuwe onderdeel Blooom:

"Doel is om een miljoen bio-telers uit armoede te bevrijden"

Tholen - Fairtrasa was het eerste bedrijf dat biologische en Fairtrade avocado's leverde en heeft sinds de oprichting in 2005 een continue groei gekend. In deze jaren verbeterde het bedrijf de levenssituatie van meer dan 40.000 bio-telers en hun families. Nu heeft Fairtrasa het plan opgevat om het aantal telers dat profiteert van het sociale businessplan significant te laten stijgen. "In de komende jaren willen we één miljoen telers uit armoede bevrijden", vertelt oprichter Patrick Struebi. Dat vraagt een nieuwe aanpak. De sociale ondernemer vertelt over Fairtrasa en het nieuwe onderdeel: Blooom, een volledig geïntegreerd AgTech platform waarmee de impact exponentieel moet stijgen.

"De markt voor biologische en Fairtrade producten blijft groeien", vertelt Patrick. Fairtrasa is gestoeld op het idee om telers in Latijns-Amerika te helpen zich aan het bestaansminimum te ontworstelen. "We willen de levensstandaard van de telers en hun families verbeteren door hen te helpen hun volledige potentie te bereiken met een directe toegang tot de markt." Voor de meeste importeurs zijn deze kleine telers te klein om zaken mee te doen. Fairtrasa kiest er voor om juist met deze telers te werken en verenigd hen in coöperaties. "We zijn een sociaal bedrijf, maar net als andere bedrijven moeten we winst maken", verklaart hij. "Een groot deel van de winst wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze telers. Kleine telers in ontwikkelingslanden worden vaak gesteund door ngo's, wij steunen hen en zijn onafhankelijk van donaties."

Supermarkten kiezen Fairtrade
De procedure om de telers biologisch of Fairtrade gecertificeerd te krijgen, is een dure onderneming. "Het is onbereikbaar voor de meeste kleine telers", weet Patrick. "Het is erg duur, zeker voor de kleinere coöperaties. Zelfs wij hebben situaties gehad waarin we het proces moesten stoppen, omdat de kosten te hoog werden." Alle producten in het assortiment van Fairtrasa zijn biologisch gecertificeerd en een groot deel van de producten heeft een Fairtrade-label. De combinatie van die twee certificaten levert een positieve markt op met een sociale impact. Dat geldt zeker voor de bananen, het grootste product in het assortiment.

De bananenmarkt wordt steeds lastiger, weet Patrick. "Er is een continue druk op de marges in de laatste jaren, maar we zien ook andere interessante trends. Door veranderende voorkeuren van consumenten kiezen bijvoorbeeld Amerikaanse supermarkten om niet langer met de bananenmultinationals, zoals Cole, Chiquita of Fresh Del Monte te werken, maar kiezen ze voor sociaal bewustere organisaties. Het zou me niet verbazen als we dezelfde trend in Europa gaan zien." Supermarkten willen laten zien dat ze bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat willen laten zien aan de klanten. Deze retailers zijn bereid om de meerprijs van de Fairtrade producten te betalen.

Exponentiële groei nodig
Hoewel meer dan 40.000 telers in Latijns-Amerika geholpen zijn sinds de oprichten van Fairtrasa, is hij niet tevreden. "Fairtrasa is gebouwd op een lineair groeimodel, maar tegenwoordig zien we dat dankzij nieuwe technieken een exponentiële groei mogelijk is. Uber en AirBnB hebben dat op indrukwekkende wijze laten zien." Als lid van het World Economic Forum laat Patrick zijn stem horen en heeft hij een netwerk om wereldwijde uitdagingen, zoals de voedselvoorziening en de problematiek van kleine telers, aan te kaarten om de Millenniumdoelen te halen. Vorig jaar presenteerde Patrick samen met zijn zakenpartner Krishna Mishra tijdens de jaarlijkse vergadering van de VN hun 'Uber voor de landbouw': Blooom. "Met Blooom brengen we de oneindige mogelijkheden die de techniek biedt naar de landbouw. Het is het volgende niveau in de ontwikkeling van telers en een voortzetting van de missie van Fairtrasa", legt hij uit. "We willen dat elke teler tot bloei komt, wereldwijd. Daarom hebben we er voor gekozen het nieuwe bedrijf Blooom te noemen."

Hoe werkt het? Neem een kleine teler in Centraal-India, die zich afvraagt welk gewas hij het beste kan telen. Blooom is een volledig geïntegreerd AgTech platform met een complex algoritme dat de teler aanbevelingen geeft welk gewas hij het beste kan telen. Daarbij wordt rekening gehouden met het klimaat, de bodemgesteldheid en de markt in de regio. Via de app krijgt de telers advies over de teelt, maar hij kan diezelfde app gebruiken om het product te vermarkten. Alle handelaren in de regio worden op een kaart getoond. Daardoor kan de teler nieuwe markten bereiken en een betere prijs ontvangen dan wanneer hij zijn product verkoopt aan een passerende tussenhandelaar of op de lokale markt. Een bijkomend voordeel is de afvalbesparing die ontstaat doordat telers alleen oogsten wat ze ook verkocht hebben via de app. Dat verhoogt de efficiëntie en de omzet.

Opbloeiende telers, ook in Europa
Blooom is een joint venture tussen Fairtrasa en eKutir, een Indiaas bedrijf met een vergelijkbare missie als Faritrasa. "Blooom is een sociaal bedrijfsmodel dat de wereld kan veranderen. We willen telers zien opbloeien", vertelt Patrick enthousiast. "Het is een wereldwijde oplossing voor een wereldwijd probleem." Blooom wordt momenteel gebruikt in India, Bangladesh en Nepal door zo'n 70.000 telers.

Vanuit deze wereldwijde aanpak ziet Patrick ook kansen voor telers in Europa. "Fairtrade was oorspronkelijk bedoeld om telers in ontwikkelingslanden te ondersteunen, maar we zien dat er ook armoede bestaat in de Europese landbouw", verklaart Patrick. "Veel kleine telers, vooral in het zuiden van Spanje, Frankrijk en Italië, worstelen om hun hoofd boven water te houden, maar ze kunnen geen aanspraak maken op het fairtradesysteem. Dat is waar Blooom ook een verandering kan brengen voor deze telers, want het biedt nieuwe kansen om de toekomst van de landbouw te democratiseren", sluit Patrick af.

Voor meer informatie:

patrick.struebi@fairtrasa.com 
patrick.struebi@blooom.farm 

www.fairtrasa.com 

Publicatiedatum: