Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Isabel Boerdam (Week Zonder Vlees):

"We streven ernaar het meest impactvolle minder vlees initiatief van Nederland te zijn"

Met 57.600 ingeschreven deelnemers eindigde afgelopen zaterdag de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Met dit aantal verdubbelt de actieweek bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.  Isabel Boerdam, initiatiefnemer: "Op basis van de resultaten van vorig jaar weten we dat bijna de helft van de deelnemers ook na de week structureel minder vlees zal eten. Stap voor stap maken we een wezenlijk verschil. We streven ernaar het meest impactvolle minder vlees initiatief van Nederland te zijn."

Nederland is in beweging gebracht
De partners van de Nationale Week Zonder Vlees ervaren de impact. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera: "Vorig jaar werd er in deze week in Nederland in totaal voor bijna voor €1.600.0000,- meer vleesvervangers verkocht. Op basis van onze afzet afgelopen week verwacht ik dat dat dit jaar zeker 20% meer zal zijn." Wim van den Burg, Category Manager van COOP Supermarkten bevestigt dit commerciële succes: "Het succes van de vegetarische kiloknaller tijdens de Week Zonder Vlees heeft ons compleet verrast. De verkopen lagen ruim 50% hoger dan vorig jaar. Om dit in perspectief te plaatsen: de actie trok bijna drie keer meer klanten dan een Heineken bieractie!" Sodexo, één van de deelnemende cateraars, liet weten met 300 locaties mee te doen en blij verrast te zijn met de positieve reacties van alle lunchgasten. Topchef Peter Lute kijkt terug op een vol gereserveerde week in zijn speciaal opgerichte pop-up restaurant in Muiden, en bij Subway ging tijdens de week de 30.000ste Vegan Supreme over de toonbank.

Roep om politieke betrokkenheid in 2020
De Nationale Week Zonder Vlees is een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: "In maart 2020 kan Nederland rekenen op editie 3.0. Ik wil alle 69 partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. Een speerpunt blijft de politieke betrokkenheid. Dit jaar deden er twaalf Tweede Kamerleden mee, dat is nog lang niet genoeg. Ik wil dit onderwerp echt terugzien op de politieke agenda in 2020. Het wordt tijd dat de huidige vleesconsumptie onlosmakelijk verbonden wordt met het klimaatakkoord, daar zal ik me onderweg naar maart 2020 voor inzetten."

Voor meer informatie:

Isabel Boerdam
Nationale Week Zonder Vlees
06 46535363
weekzondervlees@gmail.com
www.weekzondervlees.nl

Publicatiedatum: