Duitsland: Jaarlijks Natuurlijke & Bio-Cosmetica Rapport 2018

Meer dan een miljoen nieuwe consumenten van natuurlijke en bio-cosmetica

Op de verzadigde Duitse cosmeticamarkt was natuurlijke en bio-cosmetica de categorie die in 2018 de meeste groei vertoonde - de stap die consumenten maken in de richting van natuurlijke producten houdt aan. Ondertussen is de focus verschoven van ethische en sociaal-ecologische criteria naar natuurlijke ingrediënten. In 2018 waren er alleen al meer dan 1 mln meer consumenten die natuurlijke en bio-cosmetica aanschaften, waarvan 40% voor de eerste keer. Vooral het jongere publiek kijkt naar nieuwe, betrouwbare producten en stelt vragen over ruw materiaal en over wat de cosmeticasector beweert. Ze hebben liever kleinere merken die hun eigen ethiek weerspiegelen. Kleine merken zijn in staat om sneller te reageren en ze zijn flexibeler, waardoor ze beter kunnen voldoen aan de vragen van tegenwoordig; trendy producten die sociale onderwerpen oppikken zoals de bescherming van het klimaat of mindfulness voor het eigen lichaam en voor de natuur. Voorbeelden zijn producten die geen verspilling veroorzaken of die milieuvriendelijk zijn 

De Duitse markt liet in 2018 groei zien, vooral door retailmerken en nieuwe, jonge merken. De Duitse markt voor natuurlijke en bio-cosmetica groeide met 5,9%, terwijl de hele cosmeticamarkt voornamelijk stagneert. Het volumen van de natuurlijke en bio-cosmeticamarkt is 1,26 miljard euro. De aanhoudende moeite die in e-commerce gestopt wordt draagt bij aan deze ontwikkeling. Het belangrijkste winkelkanaal is nog steeds de drogist, maar veel consumenten shoppen nieuwe producten online. 

Natuurlijke en bio-cosmetica zijn de algemene cosmeticamarkt niet ontgaan. De trend is wereldwijd en houdt de cosmeticamarkt op scherp, wat resulteert in pakkende reclames over door de natuur geïnspireerde cosmeticamerken en een nieuwe generatie greenwashing producten. In de afwezigheid van een vaste definitie van natuurlijke en bio-cosmetica wordt een duidelijk onderscheid tussen door de natuur geïnspireerde cosmetica en natuurlijke en bio-cosmetica steeds moeilijker door steeds verder vervagende grenzen. Dit maakt het zo belangrijk om de markt te onderzoeken. 

Het jaarlijkse Natuurlijke & Bio-Cosmetica rapport 2018 kan hieraan veel bijdragen, omdat het een snelle en competente analyse van de Duitse markt en een begrijpelijk overzicht van de internationale markt biedt. 

Het marktrapport wordt door Elfriede Dambacher gepubliceerd. Ze is eigenaar van naturkosmetik konzepte, dat gespecialiseerd is in natuurlijke en bio-cosmeticamarkten. Ze onderzoekt de marktontwikkeling permanent en stelt, in samenwerking met marktonderzoekbureaus GfK, Information Resources (IRI), IQVIA (voorheen imsHealth) en BioVista, de  Natural & Organic Cosmetics Trade Monitor en het jaarlijkse Natural & Organic Cosmetics Report samen. 

Het Natural & Organic Cosmetics Report 2018 zal gepubliceerd worden in april. Degenen die een compleet overzicht over het vorige cosmetische jaar willen hebben zullen een begrijpelijke analyse van de Duitse markt in een PDF-rapport vinden, waarin ook trends, ramingen en internationaal handelsnieuws vermeld wordt. Een exclusief rapport van het Duitse Institut für Trend- und Zukunftsforschung biedt inzichten over hoe de mega-trends de cosmeticamarkt zullen beïnvloeden.

Voor degenen die de cosmetica en de natuurlijke en bio-cosmeticamarkt het jaarrond willen volgen zullen eens per kwartaal en per categorie recente ontwikkelingen en gegevens via de Natural & Organic Cosmetics Trade Monitor bekend gemaakt worden. De Natural & Organic Cosmetics Trade Monitor biedt naast een recente analyse van de Duitse markt voor alle afzetkanalen ook internationale trends en handelsnieuws. 

Aanvullende informatie over het marktonderzoek door naturkosmetik konzepte op: www.naturkosmetik-konzepte.de

Contact: ed@naturkosmetik-konzepte.de

 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven