Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio-ananasmarkt is een delicaat terrein

Het was niet gemakkelijk om bio-ananas in de schappen te krijgen. Maar uiteindelijke is er een jaarrond aanbod met Costa Rica als belangrijkste bron, gevolgd door Mexico. Kathryn Courtney van Pacific Organic Produce: "Costa Rica is dominanter, maar beide landen leveren jaarrond. Hoewel we een kleine speler op de markt zijn, genieten we van ons bio-programma en de samenwerking met onze partners."

Goede praktijken voorkomen dramatische marktbewegingen
De Amerikaanse bio-ananasmarkt is een van die sectoren waar een kleine aanpassing in het aanbod grote prijsbewegingen teweeg kan brengen. Een paar extra ladingen kunnen prijzen doen dalen, terwijl een kleine vertraging een strakke markt kan veroorzaken in een heel korte periode. Maar volgens de leveranciers werken ananastelers hard om hun aanbod zo consistent mogelijk te houden. 

"De balans tussen vraag en aanbod is delicaat. Bio-ananas is duur om te telen. Onze telers houden de zaak goed in de gaten. Soms kan er door het weer een overschot ontstaan, maar onze telers managen op zo'n manier dat ze de pieken glad kunnen strijken."

Maten waren in eerste instantie een uitdaging
Toen bio-ananas in de VS op de markt kwam hadden leveranciers moeite met de maten. De bio-vraag was naar maat 6-7 en de meeste ananas kwam in 8. Deze maat werd als klein beschouwd. Maar door effectieve marketing lukte het de sector de markt tevreden te krijgen.

"Toen we bio-ananas de VS in haalden, was de maat lastig. Maar consumenten wenden langzaam aan de kleinere maten. Dat kwam mede door de kwaliteit van de ananas van onze telers uit Costa Rica en Mexico."

Courtney voegt eraan toe dat de bio-ananasmarkt stabiel is met een goede vraag en door zou kunnen groeien. "Pacific Organic Produce ontvangt bio-ananas aan beide kusten en distribueert door heel de VS. De vraag naar bio blijft groeien. Maar bio-ananas blijft voor consumenten een uitdaging omdat ze wat meer werk dan ander fruit vraagt. Maar we hebben gezien wat met de avocadosector gebeurde. Dat moedigt ons aan om ananas te blijven promoten als gezond fruit. Als bio-bedrijf willen we dat mensen en de aarde gezond blijven. We willen dat telers ook profiteren omdat zij de bron van ons product zijn en hard werken om ons van ananas te voorzien."

Voor meer informatie:
Kathryn Courtney
Pacific Organic Produce
Ph: +1 (415) 673-5555
kcourtney@unfi.com
www.pacorg.com

Publicatiedatum: