"Consumenten keren zich steeds meer af van mainstream appelen"

Green Farm, dat appelen teelt en exporteert naar een aantal verschillende markten, ziet een aantal nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de voorkeur van de consument. Oprichter Volodymyr Glus meldt dat er een aantal regionale trends te zien zijn bij het consumentengedrag.

"Slechts een paar van deze trends spelen ook wereldwijd een rol," legt Glus uit. "Wereldwijd gezien keren consumenten zich steeds meer af van mainstream appelen. Ze richten zich meer op niche-rassen, die met bepaalde segmenten in de sector overeenkomen. In andere woorden, de consument trekt steeds meer naar telers of appelen die overeenkomen met hun persoonlijke voorkeur, waarbij de consument bereid is om hier een premium-prijs voor te betalen. Een andere trend is traceerbaarheid. Met name in de meer welvarende landen willen consumenten weten wie de teler is die de appelen levert. Ze willen in staat zijn om de ethische, ecologische en sociale achtergrond van het product te evalueren. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op het behoud van biodiversiteit en duurzaamheid," zegt Glus.

"Zo heeft een van onze Britse klanten onlangs nog gevraagd of we het gewasbeschermingsprogramma aan konden passen. Dit bedrijf wilde het risico van een bepaalde soort ongedierte zoveel mogelijk beperken, omdat dit belangrijk was voor de klanten waar dit bedrijf zelf aan leverde. We waren erg blij dat we dit bedrijf met zijn verzoek konden helpen, omdat dit ook in lijn lag met onze eigen strategie."

Een andere trend die sterk in opkomst is, is de zogeheten "groene" consument. Volgens Glus neemt de vraag naar biologische appelen steeds meer toe en daarmee ook de vraag naar "groene" telers. "Mijn bedrijf Green Farm is een van een groep biologische telers die geen biologische certificaten heeft. Ondanks dat maken we wel zo min mogelijk gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en besparen we zoveel mogelijk op het gebruik van water en grond. Het aantal telers dat op deze manier te werk gaat neemt wereldwijd toe."

Een goed voorbeeld van deze biologische trend zijn volgens Glus Amerikaanse telers met een TFA-certificaat. "TFA was het enige certificeringsprogramma in de Pacific Northwest-regio, waarbij specifieke teeltmethodes en controles door onafhankelijke partijen als harde eisen werden gesteld. Telers met een TFA-certificaat krijgen nu meer erkenning van milieubewuste consumenten en krijgen in de VS steeds meer een gunfactor," zegt Glus.

"Een andere trend die nogal voor de hand ligt, is smaak. Telers willen zoveel mogelijk voordeel behalen met betrekking tot het bewaren en de logistiek van appelen. Sommige telers beginnen daarom veel eerder met de oogst dan goed is voor de balans tussen bewaarmogelijkheden en rijpheid. Dit heeft zijn weerslag op de smaak van de appelen," legt Glus uit. "Het nadeel van deze aanpak is dat consumenten een appel willen die vol van smaak is. Het is ergens wel te vergelijken met trends met betrekking tot bier. Binnen de biersector is de opkomst van tapbieren een belangrijke trend. Die trend komt erop neer dat de consument verlangt naar de smaak van het product zoals dit ooit had moeten zijn."

Het is nog maar de vraag hoe goed appeltelers met deze trends om kunnen gaan. Volgens Glus zijn er twee aspecten met betrekking tot deze vraag: de geografische ligging van het teeltbedrijf en de manier waarop het bedrijf wordt gerund. "De geografische ligging is belangrijk, omdat veel telers zich in gebieden bevinden die minder geschikt zijn voor de productie van appelen. Deze gebieden hebben bijvoorbeeld een hogere vochtigheidsgraad, wat ongedierte in de hand werkt en dus meer gebruik van gewasbeschermingsmiddelen noodzakelijk maakt. Andere problemen bij een slechte geografische ligging zijn een zwakke smaak door gebrek aan zonlicht of ongeschikte temperaturen. Ook is er bij veel bedrijven in de teeltsector sprake van zwak management. Als een bedrijf niet te maken heeft met deze problemen, komt de succesformule verder neer op kennis plus tijd, vermenigvuldigd met inspanning."

Glus heeft een redelijk beeld van hoe bedrijven met deze trends om moeten gaan: "Over het algemeen moeten we ervan uitgaan dat de verwachtingen van de consument wat betreft smaak, traceerbaarheid en gezonde eigenschappen steeds groter zullen worden. Veel bedrijven zullen zichzelf opnieuw uit moeten vinden, zodat ze een goed winstmarge kunnen verkrijgen en succesvol binnen de sector kunnen blijven. Als een appelteler hier niet toe in staat is, kan deze alleen nog concurreren op basis van prijs. Op deze manier kan alleen de prijsbewuste consument worden aangesproken. Dit is op zich wel een optie, maar op de lange termijn zorgt het alleen maar ervoor dat de sector wordt gemarginaliseerd."

Voor meer informatie:
Volodymyr Glus
Green Farm
Tel: +38 095 434 00 00 
Email: export@theApple.farm 
www.theApple.farm


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019