Zoals verwacht bleef het belang van bio-producten voor Thanksgiving- aankopen stijgen. Volgens onderzoeksbureau Nielsen verkochten retailers 11% meer dollars en 13% meer gewicht van bio-producten dan tijdens de Thanksgiving van vorig jaar. Nielsen werkt samen met het Organic Produce Network en geeft aan dat de producten waarvan meer verkocht werd kruiden/specerijen, wortelen, selderij en aardappelen zijn. Ook minder traditionele ingrediënten zoals druiven, aardbeien en avocado's werden meer verkocht.
De afzet van biosla nam met 39% af, wat ook voor conventionele sla gold als gevolg van een verbod op afzet en productie van romaine sla-producten en salades. Met de kerstperiode in het vooruitzicht blijft het assortiment in grote lijnen hetzelfde voor wat het aandeel van bio-producten betreft. Blauwe bessen zijn een nieuwkomer in de afzet top 10 en vervangen druiven.
In 2018 was bio goed voor 9% van alle afzet tijdens de drie weken die eindigden op 6 januari. Bessen: vooral van blauwe bessen en aardbeien werd veel meer afgezet dan het jaar ervoor. Andere bio-producten met een aanzienlijke groei waren kruiden/specerijen, champignons, avocado's, broccoli en pompoen. Matt Lally van Nielsen Fresh Growth & Strategy: "Nu bio onderdeel van de normale boodschappen begint te worden, is het belangrijk om actief te kijken naar het groeiende belang ervan tijdens de kerstperiode, omdat de afzet jaar-op-jaar blijft groeien." Begrip van trendy menu items voor de komende kerstperiode en een daarop aangepast assortiment zou dezelfde groei als tijdens Thanksgiving kunnen opleveren en zou voor iedereen een geschenk zijn.
Bron: organicproducenetwork.com