Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek IRI:

Aandeel duurzamere producten met keurmerk vaak al 30% of meer

De verkoop in supermarkten van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid stijgt dit jaar opnieuw fors. Met een groei van 20% voegen de keurmerken ruim 300 miljoen euro extra toe aan de supermarktomzet in het eerste half jaar van 2018. In vergelijking met de reguliere supermarktgroei van 2,6% in dezelfde periode winnen producten met een keurmerk dus duidelijk aandeel. De grootste groei wordt gerealiseerd door het Beter Leven Keurmerk, met name in vleeswaren. Hiervan is het aanbod sterk uitgebreid de afgelopen jaren. Beter Leven laat een groei zien van 200 miljoen euro (+32%) en vleeswaren met een keurmerk, met name Beter Leven, voegde 50% meer omzet toe (+95M).

Vis, Vlees en Koffie koplopers
Binnen alle categorieën wordt meer en meer voeding aangeboden en verkocht uit ketens met een geborgde duurzamere prestatie, die zichtbaar wordt gemaakt door onafhankelijke keurmerken. De aandelen van producten met een keurmerk zijn fors, met vis, vlees en koffie/thee als koplopers waarin respectievelijk al 67%, 30% en 35% wordt verkocht aan producten met een van de gemeten keurmerken. Bij vis gaat het over de keurmerken MSC en ASC, bij vlees over biologisch en Beter Leven keurmerk en bij koffie/thee over Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ en biologisch. Geborgde duurzaamheid wordt dus steeds meer de norm, in plaats van een segment voor een kleine groep bewuste consumenten.

Verwacht wordt dat groei doorzet in 2019
Steeds meer merken en retailers zien duurzaamheid als een strategie om meerwaarde te creëren voor hun merk of formule. Hierdoor is de verwachting dat de groei van duurzaamheid ook in 2019 verder een vlucht zal nemen. Vooral in de categorieën Zuivel en AGF wordt volgend jaar volop groei verwacht. In deze categorieën zal dit gedreven worden door “On the way to PlanetProof', wat binnen AGF het Milieukeur keurmerk vervangt vanaf 1 januari 2019. Binnen eieren wordt een forse stijging verwacht van eieren met een Beter Leven Keurmerk.

Bron: IRI 

Publicatiedatum: