Nieuwe speler in de bio-sector: Lema

“Het enige wat de klant vraagt, is het juiste product met de juiste kwaliteit op de juiste plaats en tijd”

Tholen - De biologische fruitsector is weer een bedrijf rijker. Peter Abma begon in september zijn nieuwe bedrijf: Lema. Dat hij zich met zijn achtergrond veel richt op het Griekse product, is geen verrassing. Daarnaast heeft hij veel aandacht voor het opbouwen van goede relaties. En bedreigingen? “De klimaatverandering is voor ons een van de grootste bedreigingen.”

Peter kwam al vroeg terecht in de groenten en fruitsector. “Na mijn militaire dienst ben ik in een supermarkt op een groentenafdeling gaan werken. Daarna ben ik bij een grotere supermarkt gaan werken en later werd ik ook inkoper bij Hoogvliet en daarna bij Hollander Barendrecht. Daar was ik dagelijks in contact met de Plus supermarkten. Toen ben ik naar de internationale im- en export van conventioneel fruit gegaan. Daar miste ik iets en toen besloot ik dat ik in de bio-sector wilde werken. Ik heb toen tien jaar gewerkt bij een groot bedrijf en daarna ben ik voor mezelf begonnen. We zijn toen samen gegaan met Fairtrasa, maar de drang naar een eigen bedrijf was heel groot. Dat is de reden dat ik nu met Lema begonnen ben. Daar pas ik nu mijn eigen visie en ideeën toe.”

Peter zal zich met Lema vooral gaan toeleggen op de im- en export van biologisch fruit. “Het is belangrijk dat je een basisassortiment kiest waar je hart ligt. Dat is voor mij onder andere het Griekse product. De grootste producten zijn kiwi en citrus.” Terwijl Primeur sprak met Peter, bevond hij zich ook op het Griekse vasteland. “De eerste sinaasappelen worden nu geoogst en ik wil daar graag bij zijn. Ik wil het graag zien als het verpakt wordt en de vrachtwagen ingaat, zodat ik zeker weet dat het product goed in Nederland terecht komt. Ik reis veel heen en weer om te kijken of alles goed gaat en om contact met de telers te hebben.” Op de dag dat het fruit in Nederland aan kwam, was Peter zelf ook weer in Nederland.

Naast het basisassortiment, heeft Peter natuurlijk ook aanvullende producten. “Ik ga meerdere overzeese producten jaarrond importeren. Daarnaast zijn er natuurlijk ook meer seizoensgebonden producten. Er zijn ook heel veel innovatieve telers, onder andere hier in Griekenland. Die mooie producten hebben waar niemand tijd voor wil maken. Wij bieden dat aan op onze website in de “Lema Boutique.” Een voorbeeld hiervan zijn de goji-bessen. De afzet daarvan is niet groot, maar toch is dat heel leuk om te doen. Daarnaast bestaat er bijvoorbeeld ook een ras abrikozen dat maar drie tot vier weken geoogst kan worden, maar die wel echt heel goed smaakt. Dat is gewoon echt een cadeautje! Fruit moet voor mij in eerste instantie lekker zijn.”

Peter wil zich daarnaast ook onderscheiden door de diensten die hij levert. “We willen ons onderscheiden door de korte lijnen en door de goede communicatie. Bereikbaarheid en service moeten op nummer één staan. Klanten vragen niet veel, maar wat ze vragen, moet je wel kunnen leveren. Het enige wat de klant vraagt, is het juiste product met de juiste kwaliteit op de juiste plaats en tijd. Klanten kunnen bij mij ook terecht met vragen over speciale producten. Als wij dat product op dat moment niet hebben, kunnen wij er wel naar op zoek in ons netwerk.”

Milieu- en klimaatproblematiek
De keuze voor biologisch was voor Peter snel gemaakt. “De schade die de gangbare landbouw aanricht aan het milieu en de gezondheid, is enorm. We hebben het vaak over fabrieken en auto’s, maar als je kijkt hoeveel hectare de conventionele landbouw in beslag neemt en wat de invloed daarvan is op het milieu, is dat nog veel meer belastend. Daarnaast is biologisch fruit in veel gevallen ook gewoon lekkerder.”

Voor meer informatie:

Peter Abma
Lema Organic
2614 WS Delft
0639456050
peter@lema-organic.nl 
www.lema-organic.nl 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2019