Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bundesverband Naturkost Naturwaren (BNN) e.V. test huidige POS

"Bio-inkopen in speciaalzaak zijn verpakkingarmer dan in conventionele supermarkt''

De meerderheid van de consumenten in Duitsland verbindt een duurzaam leven vooral met de eigen inkopen en consumptie. Naast het bewuste koopbesluit voor biologisch speelt het onderwerp verpakking voor steeds meer mensen een beslissende rol. 94 procent is van mening dat bij veel producten minder verpakkingsmateriaal zou voldoen. Meer dan 80 procent vindt dat bij talrijke producten zoals groenten en fruit een verpakking in principe overbodig is.

"Wie als consument een hoge bio-standaard en zo duurzaam mogelijke verpakkingsoplossingen belangrijk vindt, kan het beste naar een speciaalzaak voor natuurvoeding en natuurlijke producten gaan. Want bij de duurzame bio-inkoop hangt erg veel af van de verkoopplek“, verklaart Elke Röder, directeur van het Duitse 'Bundesverband Naturkost Naturwaren' (BNN) e.V.

De BNN heeft een testkoper gevraagd om 15 gedefinieerde bio-producten in te kopen bij de speciaalzaak en in de conventionele supermarkt. Enige voorwaarde: Er moest gekozen worden voor de meest duurzame verpakkingsoplossing.

Het resultaat: met vier herbruikbare verpakkingen, losse groenten en los fruit, geen Tetra Paks en duidelijk minder plastic afval zijn de bio-aankopen bij de speciaalzaak aanzienlijk verpakkingsarmer dan in de conventionele supermarkt.

"Maar het komt niet alleen aan op een duurzaam aanbod. Onze test laat ook zien dat consumenten een ronduit belangrijke rol vervullen“, stelt Elke vast. "Zij beslissen hoe duurzaam het individuele bio inkopen doen uiteindelijk is - met het kiezen voor herbruikbare verpakkingen, het afzien van het gebruik van een plastic zakje bij groenten en fruit of met de keuze voor losse kaas. De natuurvoedingswinkel ondersteunt hen daarbij.“

Publicatiedatum: