Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Heleen Bos, specialist Organics bij Rijk Zwaan:

"Markt voor biologische groenten is nog lang niet verzadigd"

Biologisch is nog altijd booming. In Europa en Amerika groeide de markt in 2017 met 5-8%, maar ook op de andere continenten liggen er steeds meer biologische groenten in het schap. Zo’n veertig procent van alle rassen van Rijk Zwaan is geschikt voor deze teelt. Deels zijn zaden biologisch, deels niet-chemisch behandeld (NCT). Met teeltadvies en ketencontacten ondersteunt Rijk Zwaan partners die hierin willen investeren, vertelt Heleen Bos, specialist Organics bij Rijk Zwaan.

“Biologische groenten zijn een serieuze, volwassen markt geworden. Dat komt deels door de millennials, geboren tussen 1980 en 2000. Dat zijn bewuste kopers, die zichzelf lekkere, gezonde en milieubewuste groenten gunnen. Daar hebben zij echt geld voor over. De tijd van wormstekige appels is definitief voorbij. Zij verlangen een onderscheidend kwaliteitsproduct, dat er anders uitziet.”

Bewuste consument

“Een ander deel van de groei komt van bewuste consumenten, die willen weten waar hun eten vandaan komt. Hen gaat het vooral om voedselveiligheid. Zij kiezen voor biologisch omdat ze geen chemie op het product willen. Die trend zien we niet alleen in ontwikkelde markten, maar ook in Latijns-Amerika, Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Een groeiende middenklasse wil weten of zijn voedsel betrouwbaar is. In landen als Ghana en Peru hebben supermarkten daarom ook een hoekje met biologische producten.”

Geen leeg schap

“Alle retailers spelen in op die trend. Ze willen zelfs graag hun biologische assortiment uitbreiden, omdat de markt nog niet verzadigd is. Een leeg schap is voor hen echter geen optie. Het aanbod van producten vormt in deze groeimarkt de grootste uitdaging. Voor telers is dit een mooie kans. Omschakelen op de biologische teelt kost twee of drie jaar, dus dat vergt tijd en een investering. Rijk Zwaan kan hen assisteren bij de omschakeling én daarna. We hebben namelijk een team van teeltspecialisten met ervaring in de biologische teelt. Die hulp gaat verder dan teeltadvies. We linken regelmatig biologische telers en retailers aan elkaar, omdat onze ketenmanagers de markt én marktpartijen kennen.”

Vernieuwen

“Het biologische assortiment van Rijk Zwaan is groot. Bijna de helft van ons aanbod is beschikbaar voor deze teelt. Dat gaat om alle belangrijke kasproducten, sla, spinazie en vele andere groenten. Deels zijn dat biologische zaden, deels niet-chemisch behandelde zaad. We proberen dat aanbod elk jaar te vernieuwen. Rassen moeten resistent zijn tegen ziekten en plagen, sterk en weerbaar. Maar ook in smaak en uiterlijk moet een biologische groente zich onderscheiden. Consumenten zijn namelijk kritisch. Zij willen een lekker én zichtbaar anders product, zoals onze gestreepte aubergine Angela RZ, pruimtrostomaat Wasino RZ of zoetpuntpaprika’s Sweet Palermo.”

Laseren

“Onderscheidend moet niet alleen het product zelf zijn, ook de verpakking. Liefst hebben we natuurlijk géén of een afbreekbare verpakking. Daar denken we over mee met ons partners. Eosta, de Nederlandse distributeur van biologische groente en fruit, introduceerde het laseren van groente. Dat testen we op onze rassen, zodat we weten wat het effect is op de houdbaarheid. Met hen en andere spelers starten we regelmatig ketenprojecten voor biologische groente. Daarin wisselen wij kennis uit over onze rassen en de vermarkting. We streven ernaar gezamenlijk het biologische segment verder te ontwikkelen.”

Wat is het verschil tussen een biologisch en NCT-ras?

Rijk Zwaan biedt zowel biologisch als NCT-zaad. Voor biologisch zaad volgen wij in de productie ervan de principes van de biologische teelt. Voor dit proces zijn we gecertificeerd. Het betekent dat we meer risico’s lopen, omdat we in de zaadproductie niet chemisch ingrijpen. Om de kans op ziektes te verkleinen, produceren we dit zaad op speciale percelen en in kassen. We verwerken en verpakken deze zaden apart. Door de extra kosten is de prijs ervan hoger dan van het reguliere aanbod.

NCT-zaad is niet chemisch behandeld. Dat zijn regulier geteelde zaden, die geen chemische coating of chemische toevoegingen hebben. Of biologische telers NCT-zaad mogen gebruiken, hangt van allerlei factoren af, zoals de beschikbaarheid van biologisch zaad. De regels verschillen van land tot land, zelfs binnen Europa. In Brussel is nu wetgeving in de maak, die als streven heeft over 17 jaar alleen biologisch zaad toe te staan voor biologische groenten. Rijk Zwaan volgt dit wetgevingsproces op de voet.

Voor meer informatie:
Rijk Zwaan
info@rijkzwaan.com
www.rijkzwaan.com

Publicatiedatum: