Verslag bio-bijeenkomst Rabobank

Het afgelopen decennium heeft de biologische veehouderij zich sterk ontwikkeld. De sector groeit nog steeds en is professioneel en volwassen geworden. Ook aan de afzetkanaal groeit de markt sterk. Consumenten waarderen biologisch geproduceerd voedsel meer en meer. Bio is in de ogen van de consument duurzaam, gezond en lekker. Toch heeft de sector een aantal strategische uitdagingen. De vraag is hoe biologisch onderscheidend blijft ten opzichte van de verduurzamende reguliere markt. En hoe speel je in op een markt waarin kostprijs ook steeds belangrijker wordt en waarin meer kringlopen met elkaar samen moeten werken. Dit en meer onderwerpen kwamen aan bod bij de Rabobank seminar voor BioBoeren uit de regio’s Foodvalley en Veluwe in Lunteren op 4 oktober. 

Tijdens het seminar gingen zo’n veertiger bioboeren met elkaar in discussie over kansen en uitdagingen in de markt onder leiding van specialisten. Zo trapte Gea Bakker, specialist biologische landbouw bij de Rabobank, de dag af met een schets van de ontwikkelingen van biologische landbouw in Nederland. Uitdagingen bij omschakeling van regulier naar biologische productie en het realiseren van toekomstig rendement werden belicht. Daarnaast stond ze stil bij de ondernemerschapskwaliteiten die nodig zijn om als succesvolle biologische boer te kunnen ondernemen. Conclusie: oprechte passie voor het biovak is essentieel om als boer succesvol te kunnen zijn. 

Ook ondernemers namen het podium. Zo spraken ondernemers Chris en Marin Borren over hun biologische pluimveebedrijf de Lankerenhof. Voer betrekken zij enkel uit de regio en de dieren dienen een ‘dubbeldoel’: de kippen leveren de eieren en de haantjes worden opgefokt en verwerkt tot vlees. Zij werken met het ras ‘Les Bleues’; de  kippen met de kenmerkende blauwe poten. De dieren zijn robuust, gaan efficiënt met voer om en kunnen zichzelf reproduceren. Op De Lankerenhof mogen Les Bleues-hanen op een natuurlijke manier tussen de hennen opgroeien, zowel binnen als buiten. Het betreft een ‘vrij’ ras waar mee boeren zelf volgende generaties kippen fokken en zo niet afhankelijk zijn van opfokkers. De ondernemers werken nauw samen met ketenpartners zoals winkelketen Odin om hun producten te verwaarden

En op het verwaarden van producten ging Martijn Rol, sectorspecialist food bij de Rabobank, dieper op in. "We gaan in Nederland niet meer eten, maar wel anders", aldus Martijn. "De consument zoekt voor standaard producten het goedkoopste aanbod. Maar de consument is wel bereid voor unieke producten of die een bijzondere beleving creëren, een meerprijs te betalen. Bio profiteert van dit laatste, maar wordt tegelijk ook steeds meer mainstream. Als ondernemer moet je blijven innoveren en investeren in unieke smaken en bijzondere verhalen zoals dat van de blauwe kip om je te blijven onderscheiden. Essentieel is het om de samenwerking te zoeken met ketenpartners."

De dag werd afgesloten door Martin Scholten, algemeen directeur dierwetenschappen van WUR en regisseur van toonaangevende WUR publicaties over kringloop landbouw. Hij hield de zaal een spiegel voor in de zoektocht naar een aantrekkelijk perspectief voor biologische veehouderij binnen de kringlooplandbouw en gaf de aanwezige boeren een compliment voor het feit dat bio hier in voor oploopt. 

Verslag is gemaakt door Martijn Rol van Rabobank 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BioJournaal.nl 2018