Albert Schulp, Schulp Vruchtensappen

“Te weinig bio-fruit voor sappen”

Tholen – Van sappen tot zeewier en een programma vol duurzaamheid en smaak. Afgelopen weekend kwamen “foodies van Foodlog” bijeen bij Schulp Vruchtensappen. Het bedrijf bouwde een naam op met vruchtensappen. Inmiddels telt het assortiment ook biologische sappen. Voor de grondstoffen voor de bio-sappen moet Schulp echter uitwijken naar Duitsland.

“De vraag naar kersensap stijgt serieus, waarschijnlijk omdat het bekend staat als nachtrust bevorderend en ook een heilzame werking heeft bij reumatische klachten”, vertelt Albert Schulp. De richting naar groentensappen is inmiddels ook ingeslagen met de lijn Krachtsappen.  Ook bietensap is een hele leuke nieuwe markt volgens Albert Schulp.

Klik hier voor de fotoreportage

Dick Veerman (r) van Foodlog introduceert Albert Schulp, Schulp Vruchtensappen was gastheer van Foodlog live

Een rondleiding door de sap-perserij van Schulp Vruchtensappen was een van de onderdelen op het programma van Foodlog live. Albert Schulp vertelde over de historie van het familiebedrijf dat sinds 1861 gevestigd is aan het Zandpad in Breukelen, langs de rivier de Vecht. Daar begon, vijf generaties terug, Albertus Schulp met het telen van appelen en peren in zijn hoogstamboomgaard. De liefde voor het fruit ging van vader op zoon maar in 1995 werd duidelijk dat er in fruitteelt geen toekomst meer lag. In dat jaar begon Albert met het verwerken van fruit tot vruchtensap, zonder concessies te doen aan de kwaliteit. Samen met het fruit van andere telers (voornamelijk uit Nederland) en peren uit de eigen boomgaard wordt het te midden van de fruitbomen geperst tot Schulp sappen.

Een deel van de voorraad aan Schulp sappen

Duurde het verwerkingsproces van 1000 liter sap in 1995 nog een 1 dag en werden handmatig deksels op de flessen gedraaid, tegenwoordig is het proces grotendeels geautomatiseerd en is er flink opgeschaald en vindt het proces van appel tot fles binnen een uur plaats. Het merk Schulp Vruchtensappen heeft een duidelijke positionering op de binnenlandse markt. Distributie gaat via de speciaalzaken en horeca. De eigen naam als merk is een gelukkige keuze geweest. “In deze tijd zie je dat de markt om transparantie vraagt, dus goed dat we de familienaam als merknaam hebben gekozen. Dan is voor iedereen duidelijk waar het vandaan komt.”

Inge en Albert Schulp met dochters Marie Louise en Anneliene

Schulp startte met appel- en perensap maar heeft in de loop der jaren steeds meer saplijnen ontwikkeld, waaronder biologische sappen waardoor ze op verschillende doelgroepen kunnen bedienen. Fruit is, indien mogelijk van Nederlandse herkomst, maar voor biologische sappen is er in Nederland onvoldoende fruit te verkrijgen. “In Duitsland krijgt deze sector veel meer ruimte zich te ontwikkelen, in Nederland staat wetgeving ontwikkelingen in de weg.” Het persen van groentensappen is een vrij nieuwe tak van sport voor het bedrijf. “Vooral om het 100% natuurlijk te houden is een uitdaging. Groenten bevatten van nature geen zuren wat houdbaarheid tot een uitdaging maakt.”

Joanne Schulp in de Schulperij

De ontwikkelingen binnen het familiebedrijf gaan stapje voor stapje. Ze willen maximale grip op de kwaliteit houden en bijna alles wordt in eigen huis uitgedacht en ontwikkeld. Dat gebeurt met een aantal onwrikbare principes, het gaat om puur sap zonder toevoegingen en aan de retail wordt niet geleverd. “We willen onafhankelijk blijven, bij de retail ben je inwisselbaar. Wij hebben een onderscheidend product en ons merk staat inmiddels door heel Nederland”, aldus Albert.

 

Marie Louise Schulp bij de stand met de verschillende Schulpsappen

Inspelende op de trends breidde de sappenlijnen zich uit tot meerdere smaken. Gezondheid en biologisch zijn daarbinnen belangrijke trends. Het persen van groentensappen is weer een hele nieuwe tak van sport voor het bedrijf. “Vooral om het 100% natuurlijk te houden is een uitdaging. Groenten bevatten van nature geen zuren wat houdbaarheid tot een uitdaging maakt.”

Hoogleraar Voeding en gezondheid Jaap Seidell met leefstijl onderzoeker Wim Tilburgs 

Naast de rondleiding bij Schulp zorgt Foodlog live voor meer programma onderdelen: een markt, proeverijen, pitches en een wedstrijd.

Socratische gesprekken op het marktplein

Socratische gesprekken tussen deelnemers en hoogleraren Voeding en gezondheid Jaap Seidell (VU), Zuivelkunde Tini van Boekel (WUR), landbouwexpert Henk Breman en leefstijl onderzoeker Wim Tilburgs gaven de dag een idealistische insteek. De appels van Boer Erik, honingtomaten van Looije, de sappen van Schulp en een markt met soepen, wasabi en zeewier zorgden voor een AGF-tintje, wroetvarkens, biologisch ijs van natuurboeren en fryske kaas linkten aan thema’s duurzaamheid, lokaliteit en biologisch.

Klik hier voor de fotoreportage

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven