Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw-Zeelandse biologische markt is met 30% gegroeid

De Nieuw-Zeelandse biologische markt is sinds 2015 met maar liefst 30% gegroeid en is nu jaarlijks €371,4 miljoen waard, dankzij de groeiende consumentenvraag in Nieuw-Zeeland en wereldwijd. 

Het 2018 OANZ Organic Market Report laat zien dat de verkoop van biologische producten twee keer zo snel groeit (8,8%) als van conventionele producten, naar €151,6 miljoen. 

Onafhankelijk onderzoek in het rapport toont aan dat acht van de tien Nieuw-Zeelandse consumenten minstens eenmaal per twee weken verse, bevroren of verpakte biologische voedsel- of beautyproducten kopen. Iets minder dan de helft (48%) zegt dat ze biologische producten kopen omdat ze bezorgd zijn over milieu en duurzaamheid. Ook de export is opgebloeid, en heeft sinds 2015 een groei van 42% doorgemaakt. De export is nu 219, 7 miljoen waard. 

"Het rapport over 2018 laat een marktgroei van 15% zien en dit vertelt ons luid en duidelijk dat er nog vele mogelijkheden voor ons liggen", zegt de directeur van OANZ, Brengan Hoare. "De wereld wil wat Nieuw-Zeeland te bieden heeft, en we hebben de mogelijkheid om ons marktaandeel op de wereldwijde markt verder te laten groeien. Het biologische voedsel segment is hier alleen al €85 miljard waard, en de markt groeit bovendien jaarlijks met 10,5%."

Het rapport presenteert het nieuwste onderzoek naar de grootte van de Nieuw-Zeelandse biologische sector, zijn groei, trends, inzichten, uitdagingen en de mogelijkheden binnen de gehele keten. 

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn: 
  • De totale marktwaarde van de Nieuw-Zeelandse biologische markt is tussen 2015 en 2017 met 30% gegroeid naar €371,4 miljoen.
  • Marktsplitsing: export 60%, binnenlandse markt 40% (€151,6 miljoen)
  • De binnenlandse biologische markt groeide twee keer zo snel als de conventionele markt (8,1% per jaar, in vergelijking met 4,8%)
  • Supermarkten waren goed voor €133,8 miljoen in biologische verkoop, gespecialiseerde winkels voor €18,5 miljoen
  • Bijna 80% van de Nieuw-Zeelanders kopen minstens een keer in de twee weken biologische producten
  • 67% van de consumenten die aan het onderzoek hebben meegedaan zeggen dat de voornaamste reden dat ze voor biologisch kiezen 'voor de gezondheid van mijn familie en mijzelf' is. 
Bron: Natural Products Global (Jim Manson)
Publicatiedatum: