Deze jonge onderneming importeert biologisch gecertificeerde producten uit vooral Azië en kiest voor een rechtstreekse en vooral mensgerichte samenwerking met lokale coöperaties. "Die aanpak is transparanter dan het bestaande model. Wij zorgen voor een directe link tussen producent en retailer."
Samenwerken met coöperaties
Sinds een jaar werken ze samen met Wayanad Social Service Society, een coöperatie in Zuid-India die zo’n 15.000 landbouwers groepeert. "De meesten van die producenten hebben ongeveer 1 hectare grond, waarop ze specerijen en/of koffie en fruit telen. Op aangeven én op maat van de coöperatie zijn we vorig jaar gestart met gevriesdroogd fruit."De coöperatie kiest hier uitdrukkelijk voor biologische productie, omdat het gezonder is voor de boeren en arbeiders die op het veld werken. "Bovendien", zo zegt Karl, "zien ze op het terrein de voordelen. De diversiteit van de natuur wordt veel beter bewaard. Kennis van mengteelten helpen daar ook bij. Zo zag ik bijvoorbeeld de combinatie van ananasplanten en jonge rubberboompjes. De planten versterken elkaar en zijn minder vatbaar voor ziektes."
De coöperatie helpt de leden bij de nodige aanpassingen in hun manier van werken. Ze vinden het biocertificaat belangrijk. "De coöperatie ziet toekomst in dat biocertificaat en werkt hard om eraan te voldoen."
Tradities behouden
India is niet het enige project waar Adya op wil inzetten. Deze zomer nog ging Karl op bezoek bij een coöperatie in Vietnam die ondersteund wordt door een Zwitserse Ngo vanuit Hanoi. "Die coöperatie bestaat volledig uit Red Dao, een minderheidsgroep die vrij afgezonderd in de bergen leeft. De theebomen zijn hun leven en ze leveren geweldige thee."De Red Dao werken al generaties lang op dezelfde manier en gebruiken dus geen chemicaliën. Ze weerstaan ook aan de druk om naar een meer rendabele, maar zwaardere plantageteelt van cassave over te stappen.
Karl leefde enkele dagen mee in deze gemeenschap: "Ik heb thee helpen plukken en kon zowel jongere als oudere leden van de coöperatie spreken. Zulke ervaringen zorgen ervoor dat ik het verhaal achter de producten goed leer kennen en dat ook kan doorgeven."
Karl besluit: "Naast het biologisch certificaat is het verhaal zeer belangrijk voor onze klanten. Dat vertaalt zich naar bijvoorbeeld de verpakking, die duidelijk vermeldt van welke coöperatie een product precies afkomstig is. Ook op onze website geven we meer info over onze aanpak en de lokale projecten. Intussen werken we ook met verdelers die onze visie en ons projecten ondersteunen."
Voor meer informatie: www.adya.bio
Bron: BioForum Vlaanderen