Sonnentor: omzetplus van 10,7 procent in het jubileumjaar

De Oostenrijkse kruiden- en specerijenspecialist Sonnentor is in boekjaar 2017/2018 flink gegroeid, een leuke highlight tijdens het 30-jarig jubileum. De omzet van Sonnentor Kräuterhandelsgesellschaft steeg van 40,2 naar 44,5 miljoen euro. Samen met dochterbedrijf Sonnen Tourismus bereikte men zelfs 46,1 miljoen euro. In de afgelopen tien jaar is de omzet van Sonnentor bijna verdrievoudigd. De sleutelfactoren voor het succes: een op algemeen belang georiënteerde groei, investeringen in de toekomst, langdurige partnerschappen en een stabiel distributiesysteem.
 
"We zijn zeer tevreden met dit resultaat. De groei toont dat onze fans de hoge kwaliteit van onze bio-producten waarderen“, benadrukt Sonnentor-oprichter Johannes Gutmann: „Ons succesgeheim ligt in het feit dat ons primaire doel de maximalisatie van het algemeen belang is – in plaats van de winst. Om deze reden zetten we in op directe en eerlijke handel met bio-telers van over de hele wereld evenals bronbesparend werken."
 

Investeringen in de toekomst

In de afgelopen tien jaar investeerde Sonnentor circa 24 miljoen euro in maatregelen voor meer transparantie, kwaliteitswaarborging en de uitbreiding van de hoofdvestiging in het Oostenrijkse Waldviertel. Alleen al in boekjaar 2017/2018 werd er 1,2 miljoen euro geïnvesteerd.
 
De bio-kruiden en specerijen zijn in meer dan vijftig landen verkrijgbaar. Het exportpercentage ligt op 68%. Het bonte palet aan bio-producten van Sonnentor is in de bio-vakhandel, in de Sonnentor-winkels en in de eigen online-shop verkrijgbaar. Bij elkaar zijn er al dertig Sonnentor-winkels in Oostenrijk, Duitsland en Tsjechië. Negentien daarvan worden als franchisewinkel gerund. Alleen al in het afgelopen boekjaar werden er vier nieuwe vestigingen geopend: in Aachen, Praag, Kapfenberg en Villach. Onlangs, begin juli, werd er ook in Graz nog een nieuw filiaal geopend.
 
De weg naar een plasticvrije toekomst en dus ook de optimalisatie van de verpakkingen, is een groot doel voor de komende jaren. Om deze reden werd de functie van verpakkingsmanager in het leven geroepen. „We proberen voor onze kruiden en specerijen steeds de meest milieuvriendelijke verpakkingen te vinden die ook het aroma goed bewaren. Sonnentor maakt gebruik van verpakkingen uit nagroeiende grondstoffen. In plaats van plastic wordt een composteerbare folie van houtvezels gebruikt. Reeds 96% van onze verpakkingen kan gerecycled worden“, legt Sonnentor -verpakkingsdeskundige Philipp Korntner uit.
 

Over Sonnentor

Sonnentor Kräuterhandels GmbH werd in 1988 door Johannes Gutmann in het Waldviertel opgericht. Het uitgangsidee was om agrarische bio-specialiteiten te verzamelen en onder het logo van de lachende zon buiten de regio en internationaal te verkopen. Eerlijke beloning, een waarderende omgang met alle partners en de bescherming van de natuurlijke kringloop van het leven horen tot de bedrijfsfilosofie die wordt nageleefd. Tegenwoordig heeft het bedrijf met de hoofdvestiging in Sprögnitz 320 medewerkers in Oostenrijk en 140 in Tsjechië. Momenteel horen circa 300 bio-agrariërs tot de Sonnentor-familie.
 
Voor meer informatie:
Sonnentor Kräuterhandels GmbH
Marie-Theres Chaloupek
+43 (0) 2875 7256

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven