"Mensen geloven niet dat we groenten op een dak kunnen telen", zegt Carl Pichette, marketing vicepresident van Sobeys Québec. Maar dat is precies wat een supermarkt in Montreal voor het derde jaar doet. Ze hebben een dak van 21.000 m2 beplant. Voor klanten is dit vanaf de parkeerplaats te zien.
"Consumenten zoeken verse ingrediënten", legt Pichette uit. "Als je zelf je biologische producten op je dak teelt, komt dat sterk naar de klanten over." Ze starten in de lente en telen naar gelang het jaargetij 30 verschillende soorten groenten en fruit, zoals boerenkool, peterselie en snijbiet.
"Nu komen de tomaten eraan", vertelt Time Murphy aan Global News. Hij werkt voor Ligne Verte, het teeltbedrijf dat samenwerkt met de supermarkt. "De aubergines doen het goed dit jaar evenals de paprika's, basilicum en aardbeien."
Consumenten kunnen op een scherm in de winkel de producten bekijken en bestellen wat ze willen. Terwijl ze wachten kunnen ze via een live-camera zien wat er in de tuin gebeurt.
Pichette zegt dat 95% wat geteeld wordt verkocht wordt. "Deze biologische producten zijn niet duurder dan andere biologische producten uit de winkel."