Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De vooroordelen over bio-consumenten...

Hipsterbaard of bakfiets niet noodzakelijk om bio te consumeren

Bio zit in de lift. Een kwart van de Belgen koopt geregeld bio, maar slechts 8% van de bioconsumptie wordt gespendeerd aan dranken. Coca-Cola wil met de lancering van HONEST, een laagcalorisch assortiment van lekkere biologische dranken, biodranken toegankelijk maken voor iedereen. Een eerste belangrijke mijlpaal is de introductie van een nieuw label voor de in 2017 gelanceerde HONEST fruitige kruideninfusies. Later dit jaar volgen nog de introducties van HONEST kids en HONEST biologische ijsthee. En geen nood, om van deze drankjes te kunnen genieten hoef je geen hipsterbaard te laten groeien of bakfiets aan te schaffen, dat blijkt uit een iVOX onderzoek bij 1000 Belgen.

Een aantal vooroordelen over de bio-consument op een rijtje

Uit een onderzoek van iVOX blijkt dat consumenten die geen bio kopen nogal wat vooroordelen hebben over bio-consumenten. Wie geen bio consumeert, ziet de bio-consument niet als gelijke. Slechts 2 op de 10 niet-bio-consumenten zijn ervan overtuigd dat bio-consumenten mensen zijn zoals zij. Maar is dit ook effectief zo? Verschillen bio-consumenten van andere consumenten? HONEST helpt een aantal vooroordelen de wereld uit met een studie bij 1000 Belgen.

Vooroordeel 1: bio-consumenten hebben een lange baard of een sikje
Een vijfde van de Belgen die geen bio consumeren, beweren dat ze bio-consumenten kunnen herkennen op basis van hun uiterlijk. 43% van die niet-bio-consumenten stelt zich een bio-consument voor met een lange baard of sikje, en 32% denkt dat ze dreadlocks hebben. Daarnaast heerst ook de gedachte bij niet-bio-consumenten dat bio-consumenten zich minder ergeren aan lichaamshaar. Het onderzoek wijst echter uit dat die vooroordelen niet kloppen (32% van de non-bioconsumenten zegt een hekel te hebben aan overmatig lichaamshaar, tegenover 34% van de bio-consumenten). Conclusie? In werkelijkheid zijn er geen uiterlijke verschillen tussen bio-consumenten en andere consumenten.


Vooroordeel 2: bio-consumenten dragen witte sokken en sandalen
Ook over de kledingstijl van de bio-consument bestaan er vooroordelen. Volgens 33% van de niet-bio-consumenten dragen bio-consumenten witte sokken en sandalen. Ze zouden ook vaker tweedehandskleding kopen. Dat eerste blijkt niet te kloppen, beide groepen zijn niet overtuigd van deze modetrend (16% van de non-bio consumenten ziet geen probleem met het dragen van sokken in sandalen, tegenover 20% van de bio-consumenten, dit verschil is niet significant). Het tweede vooroordeel heeft dan weer wel een grond van waarheid. 40% van de non-bio-consumenten heeft al eens tweedehandskleding gekocht, bij de bio-consumenten stijgt dit percentage tot 60%.

Vooroordeel 3: bio-consumenten zijn meer begaan met de medemens
Wat dan weer wel blijkt te kloppen, is dat bio-consumenten meer begaan zijn met hun medemens. 61% van hen geeft aan dat we in de eerste plaats begaan moeten zijn met onze medemens tegenover slechts 47% van de andere consumenten. Maar naïef zijn ze zeker niet, integendeel, bio-consumenten geven zelfs vaker aan dat het verstandig is om rekening te houden met zaken die kunnen mislopen in het leven dan niet-bio-consumenten (non-bio: 19%, bio: 27%).

HONEST maakt bio toegankelijk voor iedereen

Céline Van den Rijn, marketingdirecteur bij Coca-Cola Services: "Met deze studie willen we op een ludieke en luchtige manier deze vooroordelen de wereld uit helpen en nieuwe consumenten aanspreken. 4 op de 10 Belgen geeft zelf aan dat ze meer bio zouden willen kopen als ze zouden weten wat het product nu juist 'bio' maakt. Bovendien lijkt de Belg de markt van bio-dranken nog niet echt te kennen: slechts 8% van de bio-consumptie valt binnen de drankencategorie. Met de lancering van HONEST, een laagcalorisch assortiment aan lekkere biologische dranken, willen we bio(dranken) toegankelijk maken voor iedereen."


Een eerste belangrijke mijlpaal is de introductie van een nieuw label voor de HONEST fruitige kruideninfusies. Deze laagcalorische dorstlesser is een perfecte mix van biologische kruideninfusies, water, biologische vruchtensappen (6-8%), een vleugje rietsuiker en natuurlijke smaken. Een combinatie van een lekkere smaak met weinig calorieën. De fruitige kruideninfusie is beschikbaar in twee smaken: geniet van de exotische combinatie van appelsien en mango of van de subtiele zoetheid van granaatappel en bosbessen.

De ingrediënten die gebruikt worden voor de bereiding van HONEST zijn biologisch gecertificeerd. Biologisch staat synoniem voor samenwerken met de natuur. Bij iedere slok HONEST mag je er dus zeker van zijn dat de ingrediënten geproduceerd zijn zonder bestrijdingsmiddelen en zonder kunstmest. HONEST is gecertificeerd door Soil Association, een label dat garant staat voor een productie volgens de hoogste normen. Daarnaast zijn zowel de flessen als de doppen van HONEST 100% recycleerbaar. De 375 ml HONEST fles is bovendien een PlantBottle, een fles die voor 30% bestaat uit plantaardig materiaal, in dit geval afkomstig van suikerriet.

HONEST fruitige kruideninfusies zijn te verkrijgen in de supermarkt en 'on-the-go'.

Fun facts:
  • De helft van de non-bio-consumenten geeft aan dat ze meer bio-producten zouden moeten consumeren.
  • Bio-consumenten zijn betere buren: 70% van de bio-consumenten geeft aan dat ze een oogje in het zeil houden wanneer hun buren op vakantie zijn, terwijl 63% van de non-bio-consumenten dit aangeeft (dit verschil is significant).
  • 60% van de bio-consumenten engageert zich in de strijd tegen klimaatopwarming, dat is dubbel zoveel als het aantal niet-bio-consumenten.
  • Even veel bio-consumenten als niet-bio-consumenten zijn veganistisch (allebei 0.4%).
  • Ook bij de vegetariërs werd er geen (of weinig) verschil vastgesteld (bio: 5%; non-bio: 3%).
  • 20% van de niet-bio-consumenten zegt dat bio-consumenten te veel tijd hebben.
 
Publicatiedatum: