Jan Plagge: De retail brengt bio onder het brede publiek – daar waar veel mensen inkopen doen. De retailsector heeft echter ook groot potentieel om de burgers in z'n algemeenheid meer lokale, aantrekkelijke en waardige biologische premiumproducten aan te bieden. Zo kan de noodzakelijke ecologisch en economisch duurzame hervorming van de landbouw en levensmiddelenindustrie gesteund worden.
De retail is aan de ene kant een 'omzetbrenger', maar kan aan de andere kant met haar machtspositie ook sterke druk uitoefenen op de telersprijzen, eisen stellen aan het houden van dieren etc. Slaapt de bio-branche met de duivel?
In Duitsland neemt de retail volgens de AMI 'slechts' 59% van de bio-markt in. In Oostenrijk wordt drie kwart van alle bio-levensmiddelen via de retail verkocht. Verwacht u ook in Duitsland een concentratie van de bio-markt in de retail?
Jan Plagge: "De cijfers liggen minder ver uit elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt. De algemene concentratie van de retail - ook in de bio-categorie - is realiteit. In plaats van machteloos naar deze grote ontwikkelingen te kijken en ze af te keuren, willen we als landbouwers liever verder stap voor stap met de handelaren en verwerkers samenwerken, die hun toekomstige succes in duurzame partnerschappen, duurzaamheid, fairness en ecologie zien. Hier ligt nog heel veel potentieel - maar de bereidheid groeit, want we hebben elkaar evenzeer nodig om de veeleisende ontwikkeling richting ecologie, dierbescherming en sociale fairness verder te brengen."