Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bijna iedere liter bio-melk was voorheen een liter conventionele melk"

De landbouwsector kruipt graag zelf in de slachtofferrol, meent Bioland-voorzitter Jan Plagge. Enkele handelaren zouden volgens hem daadwerkelijk overdreven hebben met het gebruik van hun machtspositie.


Jan Plagge (voorzitter Bioland in Duitsland) aan het woord tijdens 10th European Organic Congress in Driebergen in 2016.

Wat komt er als eerste in u op, als u aan de retail denkt? 
Jan Plagge: De retail brengt bio onder het brede publiek – daar waar veel mensen inkopen doen. De retailsector heeft echter ook groot potentieel om de burgers in z'n algemeenheid meer lokale, aantrekkelijke en waardige biologische premiumproducten aan te bieden. Zo kan de noodzakelijke ecologisch en economisch duurzame hervorming van de landbouw en levensmiddelenindustrie gesteund worden.

De retail is aan de ene kant een 'omzetbrenger', maar kan aan de andere kant met haar machtspositie ook sterke druk uitoefenen op de telersprijzen, eisen stellen aan het houden van dieren etc. Slaapt de bio-branche met de duivel?
Jan Plagge: "Dat beeld is ontstaan omdat enkele afzonderlijke handelaren overdreven hebben met het gebruik van hun machtspositie. De oneerlijke handelspraktijken evenals aanbestedingsmethodes staan terecht ter discussie. Daar komt nog bij dat de landbouwsector graag zelf in de slachtofferrol kruipt. Als er bijvoorbeeld teveel melk of vlees geproduceerd wordt en men niet bereid is om gemeenschappelijk georganiseerde systemen ter regulering van de hoeveelheden in te voeren. Beide zaken, eenzijdige machtsuitoefening en te weinig bereidheid om de productie te beperkten, hebben geleid tot het vertekende beeld en de rol van de zondebok van de retailsector."

In Duitsland neemt de retail volgens de AMI 'slechts' 59% van de bio-markt in. In Oostenrijk wordt drie kwart van alle bio-levensmiddelen via de retail verkocht. Verwacht u ook in Duitsland een concentratie van de bio-markt in de retail? 

Jan Plagge: "De cijfers liggen minder ver uit elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt. De algemene concentratie van de retail - ook in de bio-categorie - is realiteit. In plaats van machteloos naar deze grote ontwikkelingen te kijken en ze af te keuren, willen we als landbouwers liever verder stap voor stap met de handelaren en verwerkers samenwerken, die hun toekomstige succes in duurzame partnerschappen, duurzaamheid, fairness en ecologie zien. Hier ligt nog heel veel potentieel - maar de bereidheid groeit, want we hebben elkaar evenzeer nodig om de veeleisende ontwikkeling richting ecologie, dierbescherming en sociale fairness verder te brengen."

Bron: Landwirt
Publicatiedatum: