Van 17 t/m 19 augustus vindt op evenemententerrein Walibi Holland in Biddinghuizen de zesentwintigste editie van Lowlands plaats. Het onderzoek van Wageningen University & Research naar het geheugen voor de locatie van energierijk voedsel is één van de tien onderzoeken van het wetenschapsprogramma LowLands Science.
Locatie van voedsel onthouden
Onderzoek naar de rol van ruimtelijk geheugen in het vinden en kiezen van energierijk voedsel staat nog in de kinderschoenen, daarom gaan de Wageningse onderzoekers met behulp van de LowLands bezoekers onderzoek doen naar de wisselwerking tussen het ruiken, proeven en zien van voedsel en de nauwkeurigheid van het kunnen onthouden van de locatie van voedsel. Hierbij maken de onderzoekers gebruik van alledaagse producten, die elke Lowlands bezoeker in zijn of haar supermarkt tegen zou kunnen komen.Energierijk voedsel vinden
Wie tegenwoordig op straat loopt of een supermarkt binnenloopt, wordt direct verleid door allerlei goedkope, lekkere en aantrekkelijke voedingsmiddelen. Het ligt zo voor het grijpen. Dit in tegenstelling tot onze verre voorouders. Als jagers en verzamelaars moesten onze voorouders zelf op zoek naar voedsel. Dit was niet eenvoudig. Om te kunnen overleven, hadden zij al hun zintuigen nodig (ruiken, zien, proeven) om voldoende voedsel te vinden.Hierbij was het vooral belangrijk om energierijk voedsel te vinden. Om niet te veel energie te verspillen, was het dus van belang om te onthouden waar energierijk voedsel te vinden was (New et al., 2007).
Betere en gezondere voedselkeuzes
Jagen en verzamelen zijn nu niet meer nodig om aan voedsel te komen. Toch zijn onze hersenen nog steeds ingesteld op het vinden van energierijk voedsel. Mensen lijken beter te onthouden waar ze energierijk voedsel, zoals snacks of frisdrank, kunnen vinden in vergelijking met energiearm voedsel, zoals groenten en fruit (New et al., 2007).Een vaardigheid die in tijden van schaarste heel nuttig is, kan echter negatieve gevolgen hebben in onze moderne voedselomgeving waar verleidelijk voedsel overal en altijd wordt aangeboden. Mensen die een beter ruimtelijk vermogen hebben om energierijkvoedsel te vinden en te onthouden, zijn wellicht eerder geneigd deze producten te kiezen en daardoor ongemerkt te overeten (Allan & Allan, 2013).
De gegevens die met die onderzoek worden verzameld kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe strategieën die gedragsverandering richting gezonde voedselkeuze bevorderen. Als meer bekend is over waarom mensen kiezen voor bepaalde producten, kunnen ze geholpen worden bij het maken van betere en gezondere keuzes.
Bron: Wageningen University & Research (WUR)