Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
1 op 3 wijzigde koopgedrag blijkt uit onderzoek voor Lidl

15% Belgen koopt na fipronilcrisis enkel nog bio-eieren

Eén Belg op de drie zegt dat de fipronilcrisis van vorig jaar invloed heeft gehad op zijn consumptie van eieren. Dat blijkt uit een iVOX-onderzoek bij duizend Belgen in opdracht van Lidl. Eén Belg op de zeven geeft zelfs aan alleen nog bio-eieren te kopen. De supermarktketen merkt dat ook in de verkoopcijfers. Lidl deed zware inspanningen om haar assortiment van eieren te verduurzamen en krijgt daarvoor de Good Egg Award 2018.

De fipronilcrisis of eiercrisis kwam afgelopen zomer aan het licht. Kippeneieren en afgeleide producten bleken in zo’n 45 landen met fipronil besmet, een voor de mens schadelijke insecticide. De besmetting lokte grote verontwaardiging uit, onder meer omdat het een Belgisch pluimveebedrijf was dat de toxische stof ontdekte en niet het Belgische controleorgaan, dat het systematisch opspoort.

Meer bio-eieren

Uit de iVOX-studie blijkt dat 70 procent van de ondervraagden goed op de hoogte zegt te zijn van de crisis. Voor één Belg op de drie heeft het voedselschandaal zelfs een impact gehad op zijn koopgedrag van eieren. Vijftien procent geeft aan dat ze door die crisis alleen nog bio-eieren kopen. Dat is vooral zo bij 55+'ers (20%), Franstaligen (21% tegenover 11% van de Nederlandstaligen) en vrouwen (21% tegenover 10% bij de mannen). Achttien procent zegt dat ze bio-eieren vaker overwegen dan voorheen. Twee procent zegt helemaal geen eieren meer te eten door de eiercrisis van vorig jaar.

Supermarktketen Lidl, dat de studie liet uitvoeren, merkt die impact van het schandaal ook in de verkoopcijfers. De omzet van vrije uitloop eieren is met liefst 53 procent gestegen. Die van bio-eieren met 7 procent. Daarnaast biedt ze ook nog scharreleieren aan. De keten heeft eieren van kippen uit legbatterijen of verrijkte kooien volledig gebannen, ook in verwerkte producten.

Isabelle Colbrandt, woordvoerster Lidl: "Sinds twee jaar worden ook in producten waarin eieren worden verwerkt, zoals koude sauzen, uitsluitend nog vrije uitloopeieren gebruikt. We gaan daarbij een pak verder dan wat de Europese wetgeving oplegt, want die verbiedt alleen legbatterijen. Verrijkte kooien zijn wel nog toegelaten, terwijl die maar iets groter zijn dan de vroegere legbatterijen. Jaarlijks verkopen we heel veel afgeleide producten met eieren, dus de impact van onze omschakeling naar vrije uitloopeieren is erg groot."

Dat is ook dierenrechtenorganisatie GAIA niet ontgaan. Samen met haar Europese zusterorganisatie 'Compassion in World Farming' reikt ze al voor de tweede keer de Good Egg Award uit aan Lidl.

Ann De Greef, woordvoerster GAIA: "Met die prijs belonen we een organisatie waar ze verantwoord eieren consumeren en die bewust kiest voor kipvriendelijkere eieren. Van kippen die vrij rondlopen en waarvan de eieren aan strikte duurzaamheidscriteria beantwoorden. Dankzij de omschakeling bij Lidl krijgen leghennen een beter leven."
Publicatiedatum: