De 39-jarige Valentine was eerder oprichter van TenPages.com, het uitgeefplatform dat voor het eerst het publiek liet beslissen welk boek moest worden uitgegeven. Nu doet Van der Lande het anders dan de supermarkten.
Valentine: "Grote ontbijtmerken verkopen producten waar weinig noten in zitten, die geen biologische kwaliteitsingrediënten bevatten en die niet vers zijn. Dat proef je. Ze zijn bovendien vaak veel te zoet. Er staat in de supermarkt geen enkel merk dat zo lekker smaakt als wanneer je het thuis bakt."
Online
Oot is alleen online te bestellen. "Minder schakels in de keten betekent meer geld om in de kwaliteit van de granola te investeren. En het is beter voor het milieu: minder vrachtwagens en minder verspilling", aldus Valentine.Valentine.
Twee jaar testen
Ze bezocht twee jaar lang bakkers, sprak met chefkoks, voedingswetenschappers en diëtisten en bakte honderden platen granola. Toen had ze de perfecte granola gevonden. Dat was het begin van Oot. "Het moet naast lekker ook goed voor je zijn. In Oot zit altijd minstens 30 procent noten, pitten en zaden. Die zorgen voor een belangrijk deel voor de smaak. Het bevat geen geraffineerde suikers en maar heel weinig natuurlijke suikers, een derde van supermarktgranola's en cruesli's. Onze granola is 100 procent biologisch en wordt wekelijks vers gebakken met zoveel mogelijk Nederlandse ingrediënten."Links de (bio-)bakker van Oot: Ad van der Westen.
Tienduizenden ontbijtjes
Oot is begin dit jaar gestart en heeft afgelopen maanden al tienduizenden granola-ontbijtjes verkocht in Nederland en België. Het bedrijf wil in 2020 elke maand 1 miljoen mensen gezond laten ontbijten met haar granola. Het kantoor is gevestigd in Amsterdam (team van vijf), de bakkerij staat in Noord-Brabant.Voor meer informatie: valentine@oot.nl en www.oot.nl