Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aandeel bio-eieren gestegen naar 9%

België: Daling eierverkoop door Fipronilcrisis blijft beperkt

De aankopen van eieren voor thuisverbruik daalden in 2017 met 3% tot 71 eieren per capita. Er was uiteraard de Fipronil-crisis, maar ook daarvoor lag het verbruik al op een lager niveau dan in 2016. Zowel het percentage kopende gezinnen als de aankoopfrequentie lag in 2017 lager. Bij de types eieren valt een verdere stijging van de bio-eieren op. Ook de scharreleieren stegen in 2017 en zijn met twee derde van het volume het belangrijkste segment. DIS 1 en hard discount kenden een minder 2017, ten voordele van de buurtsupermarkten, maar blijven met een volumeaandeel van respectievelijk 45% en 33% de belangrijkste aankoopkanalen. Dit blijkt uit gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5 000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.

Lichte daling in eierverkoop

In 2017 kocht de Belg gemiddeld iets meer dan 71 eieren voor een bedrag van 13,10 euro. Dit zijn 2 eieren of 3% minder dan in 2016 en ruim 4 eieren minder dan het topjaar 2013. Er was in juli van vorig jaar uiteraard de Fipronil-crisis, maar ook daarvoor lag het verbruik al op een lager niveau dan in 2016. Door een hogere gemiddelde eierprijs en een verdere verschuiving richting bio lagen de
eierbestedingen toch 3% hoger dan het jaar voordien. Op lange termijn is de eiermarkt een groeiende markt maar de laatste jaren treedt er stabilisatie op.

De gemiddelde prijs van zowel scharreleieren (€0,15 per stuk) als bio-eieren (€0,30 per stuk) steeg met 1 cent. Eieren van kippen met vrije uitloop werden twee cent duurder en klokten af op €0,23 per stuk.

Het aantal eierkopers daalde lichtjes van 93,5 naar 93 op 100 vooral door een daling bij de kopers van eieren met vrije uitloop. Het aantal kopers van bio-eieren steeg daarentegen van 24 naar 27 op 100. De gemiddelde aankoopfrequentie van eieren daalde ook lichtjes van 16 naar 15 keer per jaar.

Het scharrelei is de standaard maar bio wint terrein

Er werden vorig jaar, voor de tweede keer op rij, minder eieren uit vrije uitloop gekocht en meer biologische eieren. Het scharrelei blijft veruit de standaard. Twee derde van de eierverkoop zijn scharreleieren en deze staan in voor meer dan de helft van de omzet, maar het marktaandeel heeft blijkbaar zijn limiet bereikt en groeit niet verder. De eieren van kippen met vrije uitloop vormen de tweede belangrijkste categorie maar zien hun volume-aandeel krimpen van 32% in de topjaren 2010, 2011 en 2012 naar 22% vorig jaar. Bio-eieren groeien verder en vertegenwoordigen 9% van het aantal verkochte eieren en ruim 14% van de omzet. Het is de enige categorie die meer kopers kan aantrekken.


DIS 1 blijft belangrijkste kanaal

Het ruimere aanbod aan eieren legde de Hard Discount (Aldi en Lidl) geen windeieren. Dit kanaal groeide naar een hoogtepunt in 2015 en stabiliseert nu rond 32% marktaandeel. DIS 1, de klassieke supermarkten inclusief Colruyt, blijft het belangrijkste kanaal met 45% marktaandeel. De buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van 15% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren en boekten vorig jaar winst. De hoevewinkel (2% marktaandeel) en de 'overige' kanalen (6% marktaandeel) met onder andere de openbare markt en de speciaalzaken zijn kleinere kanalen.

Thuisconsumptie is de norm

Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor voeding in het algemeen en voor verse eieren in het bijzonder. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats, zo ook voor eieren. 5% van de consumptiemomenten met eieren vindt bij familie en vrienden plaats. De rest van de eimomenten situeren zich op het werk of op school (14% van de momenten en een opvallende stijging ten opzichte van 2014), in de klassieke horecazaken (6%) en 'overige' (10%). Onder 'overige' vallen onder andere feestzalen, recreatieparken en Ikea-restaurants. Het hardgekookt eitje is typisch iets voor op het werk of voor op school. Denk maar aan de belegde broodjes met schijfjes ei tussen. Het zachtgekookt eitje en de omelet zijn meer thuisgerechten.
Publicatiedatum: