Slechts een derde van 23.013 producten in ATNI 'gezond'

"Voedingsmiddelenindustrie moet producten gezonder maken"

De Global Access to Nutrition Index (ATNI) laat zien dat 's werelds grootste bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie hun producten gezonder, beter betaalbaar en meer toegankelijk moeten maken om de mondiale voedingscrisis aan te pakken. In de analyse zijn 23.013 producten bekeken. Minder dan een derde daarvan kan echt als gezond worden aangemerkt, zo meldt de Access to Nutrition Foundation.

Nestlé voert de lijst aan, met bovengemiddelde prestatie in totaal en verbeteringen in de meeste categorieën van de Index. De Nederlandse zuivelcoöperatie FrieslandCampina, is de snelste stijger en staat op de vierde plaats (vanaf de achtste positie). Unilever is de nummer twee en Danone bezet de derde positie.

"Het is zorgwekkend dat minder dan een derde van de producten geclassificeerd werd als gezond. De verschillen tussen onze analyse en de eigen beoordelingen van bedrijven tonen aan dat er meer transparantie nodig is over hoe bedrijven gezondheid meten en over de verbeterdoelstellingen", reageert Paulus Verschuren namens de Access to Nutrition Foundation.

Klik hier voor het volledige persbericht (in het Engels).


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven