
Allard geeft allereerst aan dat De Nieuwe Band wat moeizame jaren achter de rug heeft. "In 2016 hebben we verlies geleden. Belangrijkste reden is de sterk tegenvallende omzet bij onze klanten als gevolg van het feit dat in de supermarkten nu bijzonder veel biologische DKW-producten verkrijgbaar zijn. Ook het eerste kwartaal van dit jaar draaiden we verlies. Na diverse maatregelen koersen we nu af op bijna break-even. Dit komt onder andere doordat we efficiënter zijn gaan werken en bezuinigingen doorgevoerd hebben. Ook hebben we een aantal medewerkers die weg zijn gegaan niet vervangen en investeringen voor de korte termijn uitgesteld. Onze begroting voor 2018 gaat uit van dat we weer zwarte cijfers gaan halen met een iets stijgende omzetlijn."

Arie Bast is dus sinds begin 2017 in dienst als algemeen directeur van De Nieuwe Band. "Met zijn komst zijn vrij snel een aantal projecten opgestart waarvan we in 2018 de vruchten gaan plukken. Daarbij helpt zeker dat hij een heel netwerk aan contacten met zich mee brengt. Intern is er ook het nodige veranderd sinds zijn aanstelling. Zo werken we met kortere lijnen en zijn de verantwoordelijkheden over de diverse processen duidelijker geworden. Dat is soms ook wennen en ik zie duidelijk vooruitgang en daar ben ik heel tevreden over."
Meer eigen merk-producten
Een mooie ontwikkeling is volgens Allard dat het omzetaandeel van de producten onder het eigen merk de afgelopen tijd flink gestegen is. "Dit is de afgelopen 5 jaar van 26 naar 35 procent gegroeid. In diezelfde periode is het omzetaandeel van Demeter-producten binnen ons merk bijna verdubbeld. We hebben inmiddels 470 De Nieuwe Band-producten op een totaal assortiment van 3.500 producten. Ook dit jaar zijn er verschillende nieuwe producten bij gekomen. Trots ben ik bijvoorbeeld op onze nieuwe koffie- en kokosolielijn. Met ons eigen merk overzien we de hele keten en kunnen daardoor het beste zorgen voor een kloppend verhaal. Het lukt ons ook in deze periode dat de omzet onder druk staat om overwegend trouw te blijven aan onze partnerleveranciers en gaan voor producten van goede kwaliteit. Die hoge en betrouwbare kwaliteit heeft uiteraard een prijs. Doordat we met korte lijnen werken en onze partnerleveranciers weten dat wij ons voor hun kwaliteit inspannen, kunnen we doorgaans toch met prijzen komen waar onze klanten goed mee kunnen werken. Met de kwaliteit en het verhaal hebben we ons te onderscheiden van datgene dat in de supermarkten aan biologisch wordt aangeboden."
De nieuwe koffielijn.
Consumentenwebshop in ontwikkeling
Er zijn nog meer ontwikkelingen gaande, geeft Allard aan. Zo komt De Nieuwe Band met een consumentenwebshop, de Bio-pioniers genaamd. "Deze webshop zal ter ondersteuning van de vrije winkels dienen. Hiermee kunnen deze winkeliers een veel groter assortiment aanbieden. Hiermee kunnen we ook onze samenwerking met Stichting JDRF Nederland intensiveren. Deze stichting zet zich in voor mensen met Diabetes Type 1, de aangeboren variant. Deze samenwerking koppelen we aan de webshop waarin consumenten, en met name diegenen met diabetes, voor hun belangrijke informatie kunnen vinden. Mooi vind ik ook dat in onze productieruimte mensen met beperkingen per 1 januari aan de slag gaan. Zij werkten tot nu toe buiten ons bedrijf voor ons. Doordat ze nu binnen ons bedrijf komen, vormen we meer één geheel. Dat vind ik een mooie uitdrukking van dat we elkaar nodig hebben."Voor meer informatie:
Allard ten Dam
De Nieuwe Band
Noorderringweg 12
9363 TC Marum
T: 0594-645300
[email protected]
www.nieuweband.nl