
V.l.n.r. met de klok mee: Aart Jansen toont de chocolade Delight-range op basis van cranberry, kurkuma en gember. De ingrediënten geven een verrassende twist aan de chocolade; "De Mexicaanse keuken is hier in het hoge noorden helemaal hot. Voor ons dus het uitgelezen moment om onze Taco's flink in de schijnwerpers te zetten", vertelt Ruben de Wit, account manager Scandinavië voor DO-IT's merken La BIO IDEA en Amaizin; RJoan's Organic Harvest Crisps, het nieuwste merk van Joannusmolen: "
enske Loefs toont
Het is een revolutie in snackland";
Myrthe Bijl en Edwin Crombags van Weerribben Zuivel richten zich binnen de Scandinavische markt meer op de rol als
toeleverancier, voor bijvoorbeeld foodservice en bakkerijen.
Afgezet tegen een beurs als Anuga, is de Nordic Organic Food Fair maar 'een kleintje'. Waar in Keulen elke sector zijn eigen hal had, waren de stands in Malmö wat meer verspreid. Niet geheel onlogisch gezien de veel kleinere schaalgrootte. Desalniettemin gaf het gros van de exposanten aan dat zich onder de bezoekers veel belangrijke decision makers bevonden.
Vrijwel alle standhouders waren het er over eens dat de Scandinavische markt geen eenvoudige is om te betreden. Het is een traject van de lange adem. Inkopers kijken eerst even de kat uit de boom voordat ze overstag gaan. Maar ben je eenmaal binnen, dan ben je ook goed binnen. Dat wist ook de Nederlandse ambassade uit Kopenhagen, die deze bevinding op de avond van de eerste beursdag aan geïnteresseerde bedrijven uit Nederland meedeelde, toen zij hen op de hoogte stelde van de huidige marktontwikkelingen in Scandinavië.
Een veelvoud aan oudgedienden was ook deze editie weer van de partij. Toch kende de beurs ook een aantal opvallende nieuwe namen. Benieuwd welke?