Belgische supermarktketen Delhaize stelt dat de liefhebbers van haar assortiment vegetarische producten - dat qua productaantal en ook omzet een flinke groei kende, steeds vaker voor de biologische varianten kiezen. De groei van dit specifieke segment bedraagt 24 procent.
Vegetariërs
Vegetariërs zijn niet meer de enigen die voor vegetarische producten kiezen. Vandaag de dag zijn hun producten ook in trek bij de zogenaamde 'flexitariërs'. Deze laatste groep kiest ervoor om meerdere keren per week geen vlees of vis te eten. Samen vormen ze 20 procent van de Belgische bevolking.
De consumptiegewoonten van flexitariërs en vegetariërs zijn redelijk verschillend. De meeste flexitariërs vervangen vlees of vis door plantaardige eiwitten (granenburger, balletjes, veggie charcuterie). Ze zijn ook heel gevoelig voor innovatie en lokale producten en vertegenwoordigen ongeveer 80 procent van de kopers in de afdeling vegetarische producten.
Ontwikkeling
Vegetariërs (20 procent van de kopers van de afdeling) zijn liefhebbers van gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Ze koken vaak met basisproducten zoals tofu, tempeh, seitan, granen, groenten en peulvruchten. Over het algemeen neigen zij sterk naar veganisme. De verkoop van 100 procent veganistische producten (zonder ingrediënten van dierlijke afkomst) is dan ook met 20 procent gestegen. Deze tendens vraagt dan ook dat Delhaize nieuwe producten ontwikkelt.
Naar aanleiding van een grote uitbreiding van haar gamma vegetarische producten in 2012 spant Delhaize zich elk jaar opnieuw in om dit assortiment uit te breiden en aan vegetariërs; veganisten en flexitariërs een steeds gevarieerdere keuze aan te bieden. Het vegetarische assortiment bestaat uit een honderdtal producten waaronder een dertigtal 100 procent veganistische producten en een dertigtal bio-producten.
Bron: Delhaize